Zalando wil tegen 2025 een echt inclusief assortiment en een inclusieve ervaring bieden aan ondergerepresenteerde groepen. Daarom lanceert het Europese online platform voor mode en lifestyle vandaag zijn eerste collectie aangepaste mode met private labels Zign, Pier One, Anna Field, Yourturn en Even&Odd. Daarnaast brengt Zalando ook Tommy Hilfigers aangepaste collectie Adaptive naar ons land.
Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie of WHO blijkt dat één op de vijf Europeanen een (vorm van een) handicap heeft. Met de lancering van de collectie met aangepaste mode richt Zalando zich op mensen met een handicap, zoals beperkte mobiliteit of beweeglijkheid, maar ook zintuiglijke gevoeligheid. Daarnaast richt deze collectie zich op ouders van kinderen met een handicap. Stijlen in de eerste collectie bevatten artikelen die aangepast zijn aan zittend rolstoelgebruik, kledingstukken die geschikt zijn voor de gevoelige huid, producten met gemakkelijke sluitingen en producten die geschikt zijn voor het dragen van protheses of verbanden.
Voor de lancering van de collecties aangepaste mode voerde Zalando een uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder consumenten in meerdere markten, om de wensen van klanten met een handicap beter te begrijpen. ‘Het vinden van modieuze aangepaste kleding is nog steeds een uitdaging voor mensen met een handicap’, aldus Sara Diez, VP Category Women and Private Labels bij Zalando. ‘Door aangepaste mode-collecties toe te voegen aan onze Private Labels en door de introductie van de Adaptive collectie van Tommy Hilfiger hopen we bij te dragen aan het oplossen van deze uitdaging en op één plek een grote selectie stijlvolle aangepaste mode aan te bieden. We willen leren van de gemeenschap van mensen met een handicap en onze partners inspireren om onze klanten met een handicap een betere ervaring te bieden en mode nog inclusiever kunnen maken.’