Zo zorg je ervoor dat je kinderen voldoende vitaminen binnenkrijgen

© istock

Kinderen en eten, het blijft dikwijls een haat-liefderelatie. Je wil dat ze zoveel mogelijk voedingstoffen binnenkrijgen, maar dat is niet altijd een makkelijke klus. Met onze tips help je je kinderen om voldoende vitaminen op te nemen.

Vitaminen zijn noodzakelijk voor een goede groei, sterke weerstand en optimale werking van ons lichaam. Je kind heeft tijdens het groeien nood aan foliumzuur, zink, ijzer, magnesium en heel wat vitamines. Om ervoor te zorgen dat je kinderen wel genoeg vitaminen opnemen, is gezonde voeding daarom het allerbelangrijkste.

Een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon zorgt ervoor dat kinderen alle nodige voedingstoffen binnenkrijgen. De voedingsdriehoek is een goede richtlijn daarvoor. Drink vooral water, neem plantaardige producten als basis voor elke maaltijd, beperk je inname van dierlijke producten en kies zo weinig mogelijk voor ultrabewerkte producten. Op die manier krijgt je kind genoeg eiwitten, koolhydraten, mineralen, de juiste vetten én vitaminen in zijn lichaam.

Hoe laat je je kind gezond eten?

Is je kind heel actief of sport en beweegt het vaak? Dan heeft het iets meer voeding nodig dan gemiddeld. Ook wanneer je kinderen hun groeispurt doormaken, mag je hun bord wat voller scheppen. Om te groeien, hebben ze namelijk nog meer voedingstoffen nodig dan anders. Zit je kind niet in een van deze situaties, schep zijn bord dan niet te vol. We leren onze kinderen dat ze hun bord moeten leegeten, maar leren hen zo niet om naar hun eigen lichaam te luisteren. Heeft je kind echt genoeg, dwing het dan niet om alles op te eten.

Hoe zorg je ervoor dat je kinderen hun groenten en fruit opeten?

Dat doe je in de eerste plaats door zelf het goede voorbeeld te geven. Schep op je eigen bord ook royaal groenten en kies als tussendoortje een stuk fruit in plaats van snoep. Je kind ziet wat jij doet en zal sneller je voorbeeld overnemen. Probeer je kinderen ook te verleiden tot gezonde snacks door die binnen handbereik te zetten. Zet bijvoorbeeld een fruitmand op tafel of snijd het fruit al in partjes zodat ze er sneller naar grijpen. Of las elke dag een vast moment in om gezellig samen een stuk fruit of snackgroenten te eten.

Maak van de maaltijden ook een moment van samenzijn. Eet op vaste tijdstippen en niet voor de televisie. Als je afgeleid bent door wat er te zien is, vergeet je te luisteren naar je lichaam en eet je meer dan nodig. Dat geldt zowel voor volwassenen als kinderen.

Wat als je kind geen groenten wil eten?

Zijn je kinderen echt moeilijke eters en krijgen ze daardoor niet genoeg gevarieerd voedsel binnen? Dan kunnen vitaminesupplementen een oplossing zijn. Geef hen vooral geen supplementen voor volwassenen, want die dosissen zijn niet op kindermaat gemaakt. De siroop van Davitamon junior is speciaal gemaakt voor kinderen en hun nood aan vitaminen. De handige doseer en anti-lekdop maakt het gebruik heel eenvoudig. Bovendien loopt er nu een promoactie op de webshop van Farmaline.