scrollTop top

10 eye-openers voor meer rust in je hoofd!

10 eye-openers voor meer rust in je hoofd!

Dat klinkt makkelijk, maar het is best wel moeilijk. Toch is loslaten essentieel als je meer rust wilt in je hoofd en in je leven. Rust is enorm belangrijk voor lichaam en geest.

1. Stop met piekeren

Schrijf je piekergedachten op. Zeker 's nachts. Door je lastige gedachten op te schrijven, parkeer je ze even en maak je je hoofd opnieuw vrij. Doe daarnaast een meer activiteiten die je met plezier doet en waarvan je merkt dat het piekeren tijdens die activiteiten stil valt.

2. Vergelijk niet

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen zich gelukkiger voelen wanneer ze zich minder aantrekken van anderen. Denk altijd: is dit goed genoeg voor mij?

3. Wees tevreden

Loskomen van het materiële is een goed idee. Mensen die minder spullen kopen zijn tevredener. Ze genieten meer van de kleine dingen en hebben minder nodig om gelukkig te zijn. Geluk is een momentopnamen, terwijl tevredenheid allesomvattender is.

4. Sport

Sporten is een must voor mentale fitheid en kan stress aanzienlijk verlagen. Het heeft ook de eigenschap om vermoeidheid te verminderen en je alerter en geconcentreerder te maken.

5. Seks

Anders dan met sporten, wordt er na de seks hormonen aangemaakt die je een heerlijk ontspannend, bevredigend en ontspannen gevoel geven. Dat betekent in slaap vallen met een lach op jouw gezicht!

6. Plan je agenda niet overvol

Plan eens een weekend of een avondje voor jezelf. Te veel activiteiten op een korte tijd zorgen voor stress. Neem af en toe eens een warm bad of douche, samen met een ontspannend muziekje of een boek.

7. Omring je door eerlijke mensen

Omring je door eerlijke mensen die positief in het leven staan. Zit je met iets, vertel het hen. Zij kunnen je steunen en helpen om je eigen leven van een meer positieve kant te zien.

8. Spijt leidt tot niets

Uit diverse onderzoeken blijkt dat maar liefst 2 op de 3 vrouwen met spijt leven. Spijt over wat er gebeurd is, betekent dat je blijft hangen in je verleden. Heb je spijtgevoelens, dan voel je je minder vitaal, tevreden en gezond dan wanneer je geen spijt hebt. Denk liever oplossingericht. Kan ik er nog iets aan doen? Is het antwoord neen, laat het dan los.

9. Minimeditatie

Waarschijnlijk zit je nu op een stoel of in de zetel, terwijl je dit leest. Hoe is het om de aandacht nu te richten op je zithouding en het contact te voelen met je stoel/zetel? Voel het koud? Warm? Zwaar of licht? Door je te focussen op je eigen lichaam help je jezelf los te komen van je gepieker.

10. Laat je leeftijd los

Pieker niet over je leeftijd of het ouder komen. Bekijk jezelf in de spiegel, dit ben jij nu! Jonger dan jezelf kun je je niet maken, wel tevredener. Bekijk het zo: je bent nu wel jonger dan over 10 jaar. Geniet er dus van!


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!