10 fabeltjes over slaap die je niet moet geloven

10-fabeltjes-over-slaap-die-je-niet-moet-geloven.jpg

Deze populaire feitjes over slaap zijn al langer gekend. Wist jij dat ze helemaal niet waar zijn?

1.Je kan slaap inhalen

Het is verleidelijk om wat langer te slapen als het weekend is. Je wil immers wat slaap ‘inhalen’, niet? Dit is een fabeltje, je kan helemaal geen slaap inhalen. Het is belangrijk om een regelmatig slaappatroon aan te houden, ook in het weekend. Zo zal je ook tijdens de week beter slapen.

2.Een workout voor je gaat slapen is goed

Sommige mensen doen nog snel een workout voor ze gaan slapen. Ze geloven dat ze zo sneller in slaap zullen vallen. Het tegendeel is waar. Tijdens het sporten verhoogt je lichaamstemperatuur en daarom kan je minder goed slapen. Eindig je workout daarom tenminste drie uur voor je gaat slapen.

3.Oudere mensen hebben minder slaap nodig

Het lijkt misschien alsof oudere mensen minder slaap nodig hebben, maar ze hebben eigenlijk evenveel slaap nodig als jongere mensen. Ongeveer 7 tot 9 uur om precies te zijn. Het is hun slaappatroon dat verandert, ze zullen ook overdag wat meer slapen.

4.Je hersenen hebben slaap nodig

Slaap is zeker noodzakelijk. Maar het is niet je hersenen die rust nodig hebben, het is je lichaam. Je hersenen werken nog steeds als je slaapt, ze controleren je lichaamsfuncties en ze zijn verantwoordelijk voor je dromen.

5.Gezellig onder warme dekens slapen is beter

Denk jij ook dat je warme dekens ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt? Dit fabeltje is zo wijdverspreid dat bijna iedereen het gelooft. Je lichaam kan eigenlijk beter slapen als het koeler is. Zet je venster een beetje open, je zal beter slapen.

6.Een slaapmutsje voor het slapengaan

Alcohol kan ervoor zorgen dat je slaperig wordt en het helpt je sneller in slaap vallen. Maar je slaapkwaliteit gaat enorm achteruit. Je zal slechts kleine stukjes kunnen slapen en verschillende keren per nacht wakker worden. Hierdoor zal je minder uitgeslapen zijn dan als je geen ‘slaapmutsje’ had gedronken.

7.Meer tijd spenderen in je slaapkamer helpt je om sneller in slaap te vallen

Ben jij iemand die veel tijd spendeert in je slaapkamer? Slaapexperten zijn ervan overtuigd dat mensen die enkel in het slaapkamer zijn om te slapen een beter slaappatroon hebben. Dat komt omdat je zo, onbewust, een sterke associatie maakt tussen slapen en je slaapkamer. Probeer je slaapkamer enkel te gebruiken om te slapen, je zal beter uitgerust zijn.