10 manieren om kanker te voorkomen

10-manieren-om-kanker-te-voorkomen.jpg

Je kans om voor de leeftijd van 75 jaar kanker te krijgen is 1 op de 3, dat is ongeveer 30%, niet mis dus. De stichting tegen Kanker trekt aan de alarmbel. Maar liefst één op de drie kankers zou vermeden kunnen worden door preventie. Door kleine aanpassingen te maken aan je levensstijl kan je je kans op kanker aanzienlijk verlagen.

1.Granaatappelsap

Granaatappelsap is rijk aan polyfenolen, isoflavonen en antioxidanten, al deze stoffen vechten samen tegen kankercellen. Het sap kan zelfs de groei van longtumoren volledig stopzetten.

2.Zweten is gezond

Sportieve mensen hebben bijna 70% minder kans op longkanker en bijna 40% minder kans op darmkanker! Als dat geen reden is om je sportschoenen aan te trekken dan weten wij het ook niet meer.

3.Gefrituurde voeding absoluut vermijden

Frietjes en gefrituurde voedingsmiddelen zijn erg lekker maar helemaal niet gezond, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Mannen die vaak gefrituurde voedingsmiddelen eten lopen zelfs 47% meer kans op prostaatkanker. Misschien een reden om je friteuse weg te gooien?

4.Bosbssen

Bosbessen bevatten stoffen die darmkanker kunnen voorkomen. Eet elke dag een handvol bosbessen voor een optimaal resultaat. Dat hoef niet duur te zijn, in de diepvriesafdeling kan je goedkopere bosbessen vinden en die zijn minstens even gezond als verse bosbessen.

5.Laat je screenen

Komt een bepaald soort kanker in jouw familie voor? Laat je dan zeker screenen. Als je moedervlekken hebt moet je ze elk jaar door je dermatoloog laten nakijken. Bescherm je huid tegen de zon en stop met roken. Vrouwen doen er bovendien ook goed aan om jaarlijks een uitstrijkje te laten nemen bij de gynaecoloog en gebruik te maken van de gratis screening tegen borstkanker.

6.Eet noten

Als je elke dag drie paranoten eet kan je je risico op prostaatkanker halveren.

7.Vermijd rood vlees en bewerkte vleeswaren

De Wereld Gezondheidsorganisatie trok onlangs nog aan de alarmbel. Rood- en bewerkt vlees is kankerverwekkend. Zo kankerverwekkend zelfs dat het in het lijstje naast sigaretten mag staan. Beperk je vleesconsumptie en kies voor vegetarische alternatieven.

8.Ga elke dag wandelen

Te veel neerzitten kan kanker veroorzaken. Zitten wordt daarom ‘het nieuwe roken’ genoemd. Zit niet langer dan 6 uur per dag en sta elk uur even recht voor een kleine wandeling. Zo krijgen schadelijke moleculen in je lichaam minder kans om kanker te veroorzaken.

9.Slik vitamine D

Als je elke dag vitamine D slikt kan je je kans op kanker met maar liefst 77% verlagen, vraag raad aan je huisarts.

10.Eet vezelrijke groenten

Vezelrijke groenten en granen eten kan je kans op het krijgen van nierkanker met 20% verminderen.