15 relaxtips die meteen helpen

15-relaxtips-die-meteen-helpen.jpg

Rekeningen, werkdruk, problemen in je relatie: stress hebben we allemaal wel eens. Wij hebben 15 handige tips voor je verzameld om te relaxen. Geen zweverige gedoe, maar gewoon praktische tips die helpen!

1: Begin bij de wortel

Voel je jezelf gestrest? Zoek uit waardoor dat precies komt. Zo kan je het probleem bij de wortel aanpakken.

2: Tegenslag? Groeikans!

Tegenslagen kunnen je flink wat stress bezorgen. Voorkom dit door anders naar tegenslagen te kijken. Zie een tegenslag niet als een enorme ramp, maar als een kans om te leren en groeien.

3: Gun jezelf rust

Relaxen kost soms tijd. Je lichaam heeft tijd nodig om stresshormonen af te voeren en je hormoonhuishouding weer op orde te krijgen. Gun jezelf dus voldoende rust. Zie dit niet als verloren tijd: deze tijd is simpelweg nodig om je lichaam en geest gezond te houden.

4: Wees niet te streng voor jezelf

We stellen vaak hoge eisen aan onszelf. Deze kunnen veel stress geven, zeker als het niet lukt om aan deze eisen te voldoen. Kijk kritisch naar de eisen die je aan jezelf stelt en schrap onnodig hoge of onhaalbare eisen.

5: Neem tijd om te genieten

Het leven kan erg gehaast zijn, waardoor we soms vergeten te genieten. Neem de tijd om te genieten van mooie momenten met je geliefden of bijvoorbeeld van de natuur. Ontspanning gegarandeerd.

6: Eén ding tegelijk

Multitasken geeft stress. Doe daarom één ding tegelijk. Dit helpt je relaxen en is meteen een stuk efficiënter.

7: Doe het nu

Heb je nog een lijstje met taken die je telken uitstelt? Dat geeft enorm veel stress en kost je energie, terwijl het je niets oplevert. Stel dingen daarom niet onnodig uit. Je zal zien dat je jezelf een stuk beter voelt nadat je taken hebt afgerond.

8: Niet te serieus

Je hoeft niet altijd alles in het leven serieus te nemen en vooral jezelf niet. Speel, lach en geniet.

9: Richt jezelf op dingen die goed gaan

Ja, er kan van alles misgaan in het leven. Maar tegelijkertijd zijn er ook een heleboel dingen die wel goed gaan. Richt jezelf daarom op de positieve dingen.

10: Vermijd haast

Haast zorgt voor veel stress. Zorg daarom dat je op tijd begint aan taken en dat je op tijd vertrekt voor afspraken.

11: Ruim op

Relaxen lukt het beste in een opgeruimde omgeving. Dat betekent niet dat je per se een grote schoonmaak moet houden. Het opruimen van rondslingerende spullen, maakt al een enorm verschil.

12: Minder spullen, minder stress

Vul je huis niet met allerlei onnodige spullen. Minder spullen betekent minder opruimen, minder schoonmaken, minder onderhouden, minder zoeken, minder ordenen en minder stress.

13: Geen controle

Accepteer het feit dat je niet over alles wat er gebeurt controle hebt. Doe je best en accepteer het als dingen toch misgaan. Je hebt niet alles in de hand.

14: Beweeg

Lichaamsbeweging is een van de beste manieren om te ontspannen. Ga dus sporten of maak een wandeling, het liefst door de natuur.

15: Eet gezond

Door gezond te eten, kan je lichaam beter omgaan met stress. Alle gezonde voedingsstoffen zijn belangrijk om je goed te voelen, maar magnesium is het ultieme ontspanningsmineraal.