Gezond eten? Gun jezelf keuzevrijheid: 5 tips

gezond-eten-gun-jezelf-keuzevrijheid-5-tips.jpg

Door gezond te eten ben je al goed op weg om een gezonde levensstijl te krijgen. Maar gun jezelf de keuzevrijheid om wat meer te eten dan steeds hetzelfde. En daarvoor hebben wij wat tips.

Gezond eten

Gezond eten houdt in dat je dingen eet die goed voor je zijn. Vermijd hierbij junkfood, snoep, suikers enz. Door gevarieerd te eten hou je gezond eten veel langer en beter vol.

1. Eet gevarieerd

Je lichaam heeft ongeveer 50 verschillende voedingstoffen nodig om voor een goede gezondheid te zorgen. Er is geen enkel voedingsmiddel die al deze voedingstoffen in zich heeft, dus variatie is bijzonder belangrijk. Als je dagelijkse voeding uit volkoren producten, groenten, fruit en zuivel bestaat, zit je op zich al goed.

2. Eet niet alleen vis of vlees

Bepaalde diëten schrijven voor om vooral vlees te eten of misschien alleen vis. Wij raden aan om 3 keer per week vlees en de andere dagen gevogelte of vis te eten, om een goede variatie te behouden.

3. Eet meerdere soorten groente

Veel mensen die kiezen voor een gezond eetpatroon, volgen een bepaald schema. Hierbij komen vaak dezelfde soorten groenten terug. Kies voor variatie en eet meerdere soorten groenten per maaltijd. Zo vermijd je ook dat je bepaalde groenten beu wordt.

4. Verwen jezelf ook eens

Als je altijd heel goed en gezond eet, is het heus niet erg om jezelf zo nu en dan eens te verwennen. Dus een lekkernij tussendoor is absoluut geen straf. Let hierbij alleen op dat dit niet te veel gebeurd. Daarnaast bestaan er ook tal van gezonde tussendoortjes waarmee je jezelf kunt belonen.

5. Zoek recepten op

Gebrek aan inspiratie? Zoek eens enkele gezonde en creatieve recepten op. Zo blijft het koken uitdagend en gun je ook meer variatie aan jezelf.