4 redenen waarom ’s avonds sporten goed is voor je gezondheid

4-redenen-waarom-s-avonds-sporten-goed-voor-je-gezondheid.jpg

Sport jij het liefst in de ochtend? Dan ben je natuurlijk hartstikke goed bezig, maar misschien is het ook verstandig om de sportschool eens in de avond te bezoeken. Waarom ’s avonds sporten goed voor je is, lees je in dit artikel.

1. Je kunt heerlijk ontstressen na een lange dag

Door in de avond te gaan sporten, kun je goed ontstressen van een lange dag op kantoor of van een lange dag achter de studieboeken. Je bent even lekker aan het bewegen, je kunt je hoofd leegmaken en kunt na het sporten gemakkelijker en dus sneller in slaap komen.

2. Je temperatuur piekt in de avond

In de late middag en avond is je temperatuur iets hoger dan in de ochtend. Dit betekent dat je gemiddeld sterker bent dan in de ochtend en dit merk je zeker tijdens het sporten. Uit een onderzoek van de University of Southern Mississippi is gebleken dat proefpersonen die in de avond sportten, maar liefst 3 procent meer spiermassa kregen en 4 procent meer lichaamsvet verloren dan de proefpersonen die dezelfde oefeningen in de ochtend deden.

3. Je pijngrens ligt hoger in de avond

Je bent niet alleen sterker in de avonduren, ook je pijngrens ligt hoger. Dit betekent dat je gemakkelijker over grenzen heen kunt gaan waar je in de ochtend niet overheen kunt gaan, waardoor je jouw doelen gemakkelijker kunt bereiken en zelfs geheel nieuwe doelen kunt bereiken die je in de ochtend niet kunt halen.

4. Je kunt langer sporten

In de ochtend sporten voor je gaat werken of voor je naar school gaat? Vaak betekent dit dat je een beetje moet haasten om alle oefeningen te kunnen doen in de sportschool. Ga je in de avond sporten, dan heb je langer de tijd en kun je jouw oefeningen wat rustiger doen. Dit betekent niet alleen dat je meer bereikt, maar ook dat je minder kans hebt oefeningen door haast verkeerd uit te voeren.