5 dingen die je nooit mag doen voor je gaat slapen

5-dingen-die-je-nooit-mag-doen-voor-je-gaat-slapen.jpg

Je gaat op tijd slapen en toch word je de volgende dag niet uitgerust wakker, herkenbaar? Misschien ligt het wel aan een van deze 5 slechte gewoontes.

1.Een glaasje alcohol drinken

Het ‘slaapmutsje’ voor het slapengaan is een mythe die we graag zo snel mogelijk de wereld uithelpen. Alcohol tast namelijk je remslaap aan, en als je minder REM-slaap hebt zal je ’s morgens minder uitgerust wakker worden.

2.Een zoete late night snack eten

Onderzoek heeft uitgewezen dat je late snacks ervoor zorgen dat je minder diep slaapt. Vooral zoete en vette snacks zijn de boosdoener. Ze geven je lichaam een energieboost waardoor je minder goed kan slapen. Vind je het gezellig om ’s avonds iets te eten als je naar een film kijkt? Er zijn gelukkig veel gezonde alternatieven. Zo kan je bijvoorbeeld zelf suikervrije popcorn maken. Het is lekker, gezond én heel snel klaar.

3.Te veel water drinken

Als je voor het slapen gaan te veel water drinkt zal je ’s nachts wakker worden omdat je moet plassen. Probeer gedurende de dag genoeg te drinken, zo hoef je 's avonds niet meer vlug die halve waterfles leeg te drinken.

4.Naar je telefoon of computerscherm kijken

Als je voor het slapengaan nog druk bezig bent op je telefoon of computer kan dat ertoe leiden dat je hersenen te geprikkeld zijn om te slapen. Bovendien zorgt het blauwe licht van je gsm- of computerscherm ervoor dat je hersenen minder melatonine aanmaken. Dat is een hormoon dat je slaap-waak ritme reguleert. Het is misschien verleidelijk om nog even naar je facebook te kijken, maar als je vast wil slapen doe je het beter niet.

5.Werken tot je erbij neervalt

Als je erg veel werk hebt lijkt het verleidelijk om in je bed vlug nog enkele mails te versturen. Hierdoor wordt je lichaam gestresseerd en kan je minder goed slapen. Het resultaat: de volgende dag ben je moe en minder positief. Denk eraan dat dat uurtje langer werken echt geen verschil maakt. Door je minstens een uurtje voor het slapen gaan te ontspannen haal je veel meer uit je nachtrust. Zo zal je ook de volgende dag productief kunnen beginnen.