5 mindtricks om pijn te bestrijden

5-mindtricks-om-pijn-te-bestrijden.jpg

Het is wetenschappelijk bewezen dat vrouwen meer en intensere pijn hebben dan mannen. Ze hebben zelfs meer kans op het krijgen van verschillende chronische pijnaandoeningen. Pijnstillers kunnen dan een oplossing zijn. Toch zijn al die pijnstillers niet gezond, je krijgt er vervelende bijwerkingen van en er zijn gezondere alternatieven. Heb jij vaak pijn? Probeer dan deze 5 psychologische trucjes.

1.Ontspan je

Relaxatietechnieken hebben een bewezen invloed op pijn. Je spieren ontspannen en dat verlicht pijn effectief. Bovendien kunnen relaxatietechnieken je hersenen kalmeren en het heeft een invloed op de werking van je zenuwsysteem. Je kan kiezen uit ademhalingsoefeningen, meditatie of yoga. Net zoals met geneesmiddelen moet je de relaxatietechnieken enkele keren per dag toepassen. Je pijn zal merkbaar lichter worden.

2.Stress maakt je pijn intenser

Stress kan je pijn verergeren, je doet er daarom goed aan om te onderzoeken wat je stresseert. Vaak bestaat stress uit allerlei kleine dingen die zich opstapelen. Zoek oplossingen voor situaties die je stress bezorgen. Vertrek bijvoorbeeld 10 minuten vroeger naar een afspraak, zo zal je minder stress hebben in het verkeer. Als je stress vermindert zal je pijn ook minder erg worden.

3.Verzorg eerst jezelf

Omdat we ons vaak zorgen maken om anderen vergeten we soms om voor onszelf te zorgen. Familie, het werk en het huishouden krijgen vaak een belangrijkere plaats dan ons lichaam. Probeer eerst voor jezelf te zorgen. Je hoeft je hier echt niet schuldig voor te voelen. Het is nodig om eerst voor jezelf te zorgen, alleen zo kan je ook voor anderen zorgen.

4.Neem vrede met pijn

Pijn verminderen door je pijn te omarmen? Soms moet je je verwachtingen een beetje bijstellen. Als je een medisch probleem hebt zal je er vrede mee moeten leren nemen dat je af en toe pijn zult hebben. Pijn hoort bij het leven, hoe meer je je ertegen verzet hoe erger het wordt. Probeer realistisch te zijn. Vaak gaat vrede nemen met pijn gepaard met een rouwproces. Je beseft immers dat pijn een plaats in je leven krijgt. Door je pijn te accepteren zal je pijn echter minder erg worden. Een psycholoog kan je hierbij helpen.

5.Hou van jezelf

Het is belangrijk om jezelf graag te zien, wees lief voor jezelf. Verschillende onderzoeken tonen aan dat eigenliefde pijn doeltreffend kan verminderen. Mensen die hard zijn voor zichzelf ervaren meer pijn dan mensen die zacht zijn voor zichzelf.