5 tips om je ogen te beschermen tegen té hevig zonlicht

5-tips-om-je-ogen-te-beschermen-tegen-te-hevig-zonlicht.jpg

Zonlicht kan zowel positieve- als negatieve effecten hebben op je lichaam. Zo kan bijvoorbeeld te fel zonlicht je ogen behoorlijk wat schade toebrengen. Het is de van groot belang dat je je ogen optimaal tegen te hevig zonlicht beschermd.

1. Zonnebril

De UV-straling die de zon afgeeft, kan schadelijk zijn voor je ogen en kan bovendien ook leiden tot oogziektes zoals staar. Het is dus heel belangrijk om een zonnebril met een goede UV-filter te dragen die je ogen beschermen tegen deze schadelijke straling. Hoe goed je zonnebril beschermt is, kan je zien aan het UV-label op je zonnebril (UV 400-label is 100% UV-beschermd). Kies daarnaast ook voor een montuur waarbij er zo min mogelijk licht langs het montuur valt. Neem een zonnebril op maat zodat het montuur goed aansluit op je gezicht en comfortabel zit.

2. Glazen

Afhankelijk van de kleur van de glazen in je zonnebril wordt het zichtbare licht gereduceerd en worden de ogen tegen verblinding of andere oogziektes beschermd. Blauwe glazen zijn af te raden, doordat die het blauwe licht doorlaten waardoor je minder contrasten ziet. Er bestaan verschillende soorten glazen waarbij de ene kleur meer geschikt is om auto mee te rijden en de andere voor bijvoorbeeld te sporten. Oranje en gele glazen worden vaak gebruikt in sportbrillen omdat deze niet te donker zijn zodat je voldoende blijft zien, ook als je bv. in een donker bos rijdt. Bij een zonnebril voor gewoon gebruik, kies je het best voor donkere glazen.

3. UV-absorberende contactlenzen

Ook voor lenzendragers bestaat er nog een andere manier om de ogen te beschermen: contactlenzen met UV-absorberende filters. Deze lenzen zitten direct op het hoornvlies van het oog en geven extra bescherming. Om echt goed beschermd te zijn tegen te fel zonlicht, draag je het best deze lenzen in combinatie met een zonnebril.

4. Weerkaatsing

Water, zand en sneeuw weerkaatsen de straling van de zon en zorgen dus voor extra blootstelling aan fel zonlicht. Wees dus voorzichtig en denk eraan om je ogen goed te beschermen als je op het strand ligt, gaat skiën of in het water bent.

5. Vermijd middagzon

Aan het begin van de middag is het zonlicht vaak het felst. Verblijf tussen twaalf en drie uur ’s middags zo min mogelijk in de felle zon. Uit wetenschappelijke studies is tevens gebleken dat uw ogen op dat moment het meeste gevaar lopen op beschadiging.

Ga voor specifieke vragen langs bij een oogspecialist of opticien.