6 redenen om meer vezels te eten

6-redenen-om-meer-vezels-te-eten.png

Je weet dat vezels gezond zijn voor je lichaam, daarvoor hoef je geen dokter te zijn. Je vindt vezels in volkorenbrood, granen, groenten en haver. Hier zijn 6 redenen om nog meer vezels te eten.

1. Vezels helpen je om gewicht te verliezen

Het geheim om snel gewicht te verliezen? Het is niet sport of het schrappen van koolhydraten uit je menu. Volgens een nieuwe studie is een vezelrijk dieet de sleutel. Door vezelrijke groenten te eten krijg je een ‘vol’ gevoel waardoor je niet te veel zal eten. Je eten wordt traag verteerd en er is genoeg tijd om alle voedingstoffen ten volle te benutten. Eet genoeg vezels, en die overtollige kilo’s behoren tot het verleden!

2. Een gezonde spijsvertering heeft vezels nodig

Door elke dag vezels te eten worden ontstekingen in je darm voorkomen. Je spijsvertering heeft vezels nodig om efficiënt te kunnen werken en genoeg voedingsstoffen op te nemen.

3. Hou je bloedsuikerspiegel onder controle

Een vezelrijk dieet houdt je bloedsuikerspiegel onder controle. Vezels zorgen ervoor dat je bloedsuiker doorheen de dag stabiel blijft. Als je elke dag voldoende vezels eet verminder je je kans op diabetes.

4. Voorkom hartziekten met vezels

Een dieet dat rijk is aan vezels kan je risico op hart- en vaatziekten met 50% doen dalen. Zo heb je veel minder kans op een beroerte of een hartaanval. Door elke dag 7 gram vezels te eten verlaag je je kans op een beroerte met 7%.

5. Vezels verminderen de kans op aambeien

Een vezelrijk dieet helpt niet alleen je spijsvertering, het voorkomt ook aambeien. En wat is er nu vervelender dan aambeien?

6. Een glanzende huid met vezels

Eet je weg naar een gezonde glanzende huid. Vezels doen je huid glanzen en jonger lijken. Omdat gifstoffen en schimmels uit je lichaam worden verwijderd zal je minder snel onzuiverheden of acne krijgen.