6 termen die alle hardlopers herkennen

6-termen-die-alle-hardlopers-herkennen.png

Wat drink je, iets hypotoon of liever iets hypertoon? Als je begint met hardlopen kan het soms lijken alsof er een andere taal wordt gesproken. Deze typische hardlooptermen moet je echt kennen als je begint met hardlopen.

1. Deze schoenen zijn goed voor je pronotatie

Pronotatie is de manier waarop je je voet kantelt tijdens het lopen. Er zijn mensen die die hun voet teveel kantelen (overpronotatie) en mensen die hun voet te weinig kantelen (onderpronotatie). Tegenwoordig zitten loopschoenen zo goed in elkaar dat ze dit verschil goed kunnen opvangen. Luister dus naar je adviseur in je sportwinkel, hij zal je uitleggen waar je op moet letten.

2. Moet je drankje hypotoon of eerder hypertoon zijn?

‘Geef mij maar een gewone cola’ had je bijna geantwoord. Gelukkig zijn de eigenschappen van sportdrankjes niet zo moeilijk als ze lijken. Een hypotoon energiedrankje wordt onmiddellijk opgenomen in je lichaam, je krijgt dus onmiddellijk energie. Hypertone drankjes verspreiden hun energie meer in de tijd.

3. Neem jij extra creatine?

Veel sporters nemen extra creatine supplementen om hun energiestofwisseling extra te stimuleren. Het kan je net dat duwtje in de rug geven en je gaat er harder door lopen.

4. Het belang van een goede demping

Een goede demping in je sportschoenen is uitermate belangrijk voor de gezondheid van je gewrichten. Door de schokken in je enkels en knieën kan je ernstige sportblessures krijgen. Koop dus zeker een paar sportschoenen die je een goede demping geven. Het kost misschien een beetje meer, maar je knieën zijn het waard!

6. Zijn deze schoenen gemaakt uit gore tex?

Hardlopers zijn vaak in weer en wind buiten aan het trainen. Dan zijn goede regendichte sportschoenen erg belangrijk. Gore tex is een materiaal dat zowel waterafstotend als verluchtend is, vele lopers zweren erbij.

7. Oefen je met gesplitste intervallen?

Met gesplitste intervallen wordt bedoeld dat je gedurende één afstand op twee verschillende tempo’s loopt. Zo zal je bijvoorbeeld 5OO meter lopen waarvan je de eerst 250 meter sneller loopt dan de laatste 250 meter.