6 tips om de feestdagen gezond door te komen

6-tips-om-feestdagen-gezond-door-te-komen.jpg

Iedereen kent ze, goede voornemens aan het begin van het nieuwe jaar. Een van de meest bekende voornemens is die om gezonder te gaan eten en af te vallen. We hebben ons immers allemaal rond gegeten in de maand december en voelen ons dan vaak dik en ongezond. Maar wat als dit voornemen helemaal niet nodig is omdat wij tips hebben om de feestdagen op een gezonde manier door te komen?

Geen eindeloze diëten om van de overtollige kilo’s af te komen en bovendien geen zware maaltijd vol verzadigde vetten, zout en suiker.
Met onderstaande tips worden de feestdagen een waar succes. En dat zonder extra kilo’s aan te komen.

1.Drink veel water

Vergeet tijdens de feestdagen je goede gewoonten niet en zeker ook niet om voldoende te drinken. Drink voornamelijk water en geen frisdranken of fruitsappen. Beperk daarnaast ook de gezoete smoothies die tijdens de feestdagen steeds zichtbaarder in de winkelrekken liggen.

2. Blijf bewegen

Blijf ook gedurende de feestdagen bewegen. Plan op voorhand je bewegingsmomenten in, zo vermijd je tevens uitstelgedrag. Het is reeds meerdere malen gebleken dat regelmatige beweging helpt bij periodes van te veel eten of drinken. Om die reden is het ideaal om tijdens de feestdagen de loopschoenen aan te trekken.

Op die manier kan je negatieve bijwerkingen zoals gewichtstoename, somberheid of conditieverlies tegengaan. Als je de feestdagen combineert met lekkere maaltijden en lopen of een andere sport, dan kan je genieten en toch gezond en fit blijven.

3. Vetten

Niet alle vetten zijn ongezond. Sterker nog, je lichaam heeft zelfs vetten nodig. Toch is het belangrijk om te weten welke vetten je inneemt. Verzadigde (slechte) vetten worden vooral gevonden in vlees en andere dierlijke producten zoals boter, kaas en andere vette melkproducten. Vervang deze zo veel mogelijk door onverzadigde (goede) vetten.

Wie zijn vetinname wil beperken, gaat vaak de smeer- en bereidingsboter als eerste schrappen of beperken. Toch is het belangrijker om vooral de verborgen vetten in koekjes of snacks te verminderen. Smeer- en bereidingsvetten (zoals bv. plantaardige margarine) zijn belangrijk als bron van essentiële vetzuren en vetoplosbare vitaminen. Daarnaast zijn ook noten, zaden, vette vis, olijven en avocado’s gezonde bronnen van vet.

4. Matig je alcohol

Met kerst wordt er vaak veel gedronken. Probeer dit toch zoveel mogelijk te beperken. Alcoholische dranken zitten meestal boordevol calorieën. Drink bijvoorbeeld geen alcoholhoudend aperitief en drink enkel alcohol tijdens de maaltijd. Vermijd sterke drank en het ‘mixen’ van verschillende drankjes. Blijf liever bij één soort gedurende de ganse avond. Denk er ook aan om voldoende water te drinken tussendoor.

5. Dessert met fruit

Een dessert hoeft niet zwaar en machtig te zijn. Om te voorkomen dat iedereen als een opgeblazen pop naar huis gaat, zijn er diverse desserts die bestaan uit fruit of andere lichte producten. Maak eens een lekkere frambozencoulis of bak fruit in de oven.

6. Geniet

Wie geniet van zijn maaltijd eet trager. En wie traag eet, neemt meer tijd om het gevoel van verzadiging te laten binnenkomen. Je zal met andere woorden beter aanvoelen wanneer je lichaam genoeg heeft. Zo vermijd je ook het gevoel dat je teveel gegeten hebt. Maar zal je ook beter verteren. Door traag te eten en goed te kauwen kunnen je speekselklieren al zorgen voor de alfa-amylase (een eerste verteringsfase) en gaan er kleinere hoeveelheden naar binnen waardoor je maag rustig al het werk kan doen.