8 anti-stress tips

8-anti-stress-tips.jpg

1.Beweeg

Als je gaat sporten, maakt je lichaam endorfine aan – otftewel het gelukshormoon –  waardoor je je beter zult voelen. Ook kan je wat stoom aflaten en even alles vergeten tijdens het sporten.

2. Neerpennen

Schrijf je problemen op : Wat altijd werkt om al die gedachten even uit je hoofd te krijgen, zijn lijstjes. Je problemen opschrijven of oplijsten welke taken je nog moet uitvoeren, is de eerste stap om je stress te verminderen. Zo zijn de problemen als het ware uit je hoofd. Ook een stressdagboek bijhouden kan helpen om onder ogen te komen wat nu exact de factoren zijn die stress veroorzaken bij jou.

3. Gezonde gewoontes

Gezond eten en bewegen zijn niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar je zal ook sneller mentale rust vinden. Een ochtendwandeling om je lichaam en geest op gang te krijgen, helpen je even alles vergeten. Eet minder suiker en eet genoeg onverzadigde vetten om je hartritme gezond te houden.

4. Praat

Praten, praten, praten : Je problemen en zorgen delen met vrienden, collega’s of je partner, desnoods met je huisdier, helpen je vaak om te verwoorden wat het nu precies is dat je hindert. Misschien ervaren mensen in je omgeving dezelfde vraagstukken of heeft een van je vrienden zich al in dezelfde situatie bevonden. Ze kunnen luisteren naar je problemen en je helpen om de juiste oplossing te vinden.

5. Plezier

Doe wat je graag doet. Of jouw passie nu kickboksen of oude films bekijken is, neem tijd voor jezelf. Het is niet voor niets belangrijk om een hobby te hebben om in je vrije tijd van te genieten. Ook als je iets doet wat je echt leuk vindt, zullen je hersenen endorfine aanmaken waardoor je automatisch ontspant en je gelukkiger zult voelen.

6. Ademhaling

Mediteren kan je helpen om te ontspannen en tegelijk kan je de ademhalingstechnieken gebruiken doorheen je dag. Neem een momentje  om rustig adem te halen en op je houding  te letten. Hierdoor zal je lichaam (en je geest) automatisch rustig worden. Jaag je niet op, maar stel je prioriteiten om haastige beslissingen te vermijden.

7. Vermijd negatieve mensen

Mensen die constant zeuren en jou over hun problemen willen vertellen, halen alleen maar je energie naar beneden. Los niet steeds hun problemen op en zeg vaker nee. Omring jezelf met mensen die echt een meerwaarde geven aan je leven en die je echt vooruit helpen in het leven.

8. Voedingssupplementen

Als lichaam en geest op volle toeren draaien, kunnen vitaminen, mineralen of plantenextracten de mentale prestaties ondersteunen. Pantotheen­zuur (vitamine B5) draagt bij tot een normaal geestelijk prestatievermogen, waaronder de weerstand tegen stress. Ook Siberische ginseng kan gebruikt worden bij tijdelijke stress. Geselecteerde nutriënten zoals zink en vitamine C dragen bij tot de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress.