Zeg ja tegen onverzadigde vetten!

zeg-ja-tegen-onverzadigde-vetten.jpg

Vetten hebben geen al te beste naam als het om gezondheid gaat. Veel mensen denken bij vet aan ongezond eten zoals gefrituurd voedsel, chips of sauzen. Toch maakt het soort vet dat je eet heel erg veel uit. Want lang niet al het vet is ongezond. Maar wat zijn juist de goede en de slechte vetten? Welk voedsel bevat meer van welk soort vet, en waarom is dat belangrijk?

Energiebron

Vet is heel erg belangrijk voor je lichaam. Uit vet kan je lichaam waardevolle energie en voedingsstoffen putten om, bijvoorbeeld, je organen goed te onderhouden. Het is daarom heel belangrijk om op een dagelijkse basis voldoende vet binnen te krijgen. Niet alle vetten zijn gelijk, en sommige zijn beter voor je gezondheid dan andere. Het komt er dus op aan de goede van de slechte vetten te onderscheiden:

  • Slechte vetten: verzadigde vetten
  • Goede vetten: meervoudig en enkelvoudig onverzadigde vetten
  • Essentiële vetten: meervoudig onverzadigde omega-3 en 6 vetten.

Geen verzadigde vetten

Verzadigd vet is een ‘slecht’ vet dat je vooral terugvindt in dierlijke en verwerkte producten. Het is belangrijk dat je niet te veel verzadigde vetten binnenkrijgt, ze verhogen immers je risico op hart- en vaatziekten. Voedingsmiddelen zoals boter, volle melk en vlees kan je dus maar beter vermijden. Ook kant-en-klaarmaaltijden en bereide voeding zoals koekjes, gebak, hartige snacks, pizza… bevatten veel (verborgen) verzadigd vet. 

Gezonde vetten

Welke vetten zijn dan wél gezond? Dat zijn vooral wat we onverzadigde vetten noemen. Die vind je terug in noten, zaden, vette vis, plantaardige oliën en producten die van plantaardige oliën gemaakt zijn zoals margarine (bv. Becel ProActiv).  Het is algemeen bekend dat het vervangen van verzadigd vet door onverzadigd vet, kan helpen bij het verlagen van je LDL-cholesterol. Een verhoogde LDL-cholesterol is één van de risicofactoren in de ontwikkeling van hart- en vaatziekten.

Een beter dieet

Op zoek naar tips om de verzadigde vetten te vervangen door meer onverzadigde vetten?  Met deze aanpassingen zit je alvast in de goede richting:

  1. Snack met ongezouten noten. Makkelijk om mee te nemen perfect alternatief voor snacks rijk aan verzadigd vet.
  2. Kook met een kleine hoeveelheid plantaardige olie of margarine. Die bieden een goed alternatief voor boter of kokosolie, die beide een grote hoeveelheid aan verzadigd vet bevat.
  3. Kies voor de lichtere varianten van zuivelproducten. Vervang bv. volle melk door halfvolle of magere melk, of volle kaas door magere kaas.
  4. Eet minimum 1 keer per week vette vis. Deze bevat heel wat onverzadigd vet. Verschillende studies hebben aangetoond dat de omega 3 uit vis kan helpen bij het behouden van een gezond en normaal functionerend hart.

Op naar een gezonder leven

Het verbannen van verzadigd vet uit je leven is een van de makkelijkste, belangrijkste en meest effectieve manieren om het cholesterolgehalte in je bloed op een gezond peil te houden. Maak verantwoorde keuzes, beweeg, eet bewust, en een mooier en gezonder leven is al snel binnen handbereik.