De belangrijkste feiten over LDL-cholesterol

© istock

Iedereen heeft wel al eens het begrip cholesterol horen vallen. De meesten weten ook dat een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Maar weinigen kunnen zeggen wat cholesterol nu precies is. In het onderstaande artikel lees je alles wat je over HDL- en LDL-cholesterol moet weten.

Enerzijds maakt je lichaam zelf cholesterol aan

Dat gebeurt in de lever op basis van de verzadigde vetten die je via voeding tot je neemt. Hoe meer iemand voeding rijk aan verzadigd vet eet, hoe meer cholesterol zijn lichaam aanmaakt.

Merk op dat je lichaam niet zonder cholesterol kan. Cholesterol fungeert als belangrijk onderdeel voor het bouwen van celwanden in ons lichaam. We hebben de stof ook nodig voor het aanmaken van bepaalde hormonen, gal en vitamine D.

Anderzijds krijg je via voeding cholesterol aangevoerd

Cholesterol vind je ook kant-en-klaar terug in voedingsmiddelen zoals gebak en roomboter. Wie er te veel van eet, loopt het risico te veel cholesterol in zijn bloed te hebben. In dat geval wordt het bloed vetter en blijft het cholesterol kleven aan de binnenwand van de bloedvaten en het hart. De bloedvaten kunnen met andere woorden dichtslibben met hartproblemen als gevolg.

Er bestaat zowel goede als slechte cholesterol

Na het bovenstaande te lezen zou je dus kunnen redeneren dat je maar beter zo weinig mogelijk cholesterol in je lichaam hebt. Maar zo eenvoudig is het niet. Er bestaat ook een goede vorm van cholesterol die de slechte cholesterol uit het bloed haalt en afvoert uit je lichaam. Het goede cholesterol wordt HDL genoemd, de slechte variant LDL. Idealiter heb je dus veel HDL-cholesterol en weinig LDL.

Heb je een te hoge cholesterolwaarde?

Kreeg je het verdict ‘te veel cholesterol’ te horen? Minder voeding die boordevol verzadigde vetten zit eten is de boodschap. Hoe minder grondstof je je lichaam levert, hoe minder LDL-cholesterol het zal aanmaken. Probeer de hoeveelheid vet vlees, worst, koekjes, gebak roomboter en melkproducten dus te beperken. Een gezond eetpatroon bestaat uit 200 gram groenten, 2 à 3 stukken fruit en een ruime portie volkorenproducten.

Merk ook op dat onverzadigde vetten net wel een positief effect op je cholesterolgehalte hebben. Die vind je in vette vis, noten, margarine, plantaardige olie… Voor meer gedetailleerde info raden we je aan een diëtiste te raadplegen.

Ubiquinol-Q10

Wist je trouwens dat een voedingssupplement met Ubiquinol-Q10 je LDL-cholesterolwaarde in het bloed kan verlagen? Het co-enzym Q10 ondersteunt het hart en is goed voor de bloedvaten.

Onder andere merken zoals  Pharma Nord, Trenker, Nutrisan, Therasience, Hiddit en Pileje hebben voedingssupplementen met Ubiquinol-Q10 in hun gamma. Voor meer info raden we je aan een arts te raadplegen.