8 tips voor een fit en gezond lichaam

8-tips-voor-fit-gezond-lichaam.jpg

Om optimaal van het leven te kunnen genieten is het belangrijk om een fit en gezond lichaam te hebben. Het hoeft geen strijd zijn om lekker in je vel te zitten. Met wat simpele tips wordt het allemaal net wat makkelijker haalbaar.

1.Gezond gewicht

Een gezond gewicht is heel persoonlijk en veel meer dan een getal op een weegschaal. Verschillende mensen met hetzelfde gewicht kunnen er bijvoorbeeld compleet anders uitzien. Om voor jezelf een gezond gewicht te bereiken moet er een goede balans zijn tussen wat je consumeert en wat je met lichaamsbeweging (en ook in rust) verbrandt. Met een BMI meter (Body Mass Index) kun je aan de hand van je gewicht en lengte een richtlijn krijgen van wat een goede balans is voor je lichaam.

2. Gezond Voedingspatroon

Een gezond voedingspatroon draagt bij aan een fit en gezond lichaam. Het is één van de belangrijkste dingen om mee te beginnen als je een gezondere levensstijl wilt nastreven.

Koolhydraten, eiwitten en vetten gecombineerd met een variatie aan vitaminen en mineralen, voornamelijk uit plantaardig voedsel, groenten en fruit, verhogen de energie van elke cel in je lichaam. Eet gestructureerd, drink regelmatig water, sla geen maaltijden over en neem porties die in relatie staan tot je levensstijl.

Enkele handige tips:

  • Vermijd snelle koolhydraten (wit brood, pasta, koeken, cake etc.) Kies zoveel mogelijk voor volkoren producten.
  • Weg met geraffineerde suikers.
  • Vermijd zoveel mogelijk zout. Zout zorgt ervoor dat je automatisch veel vocht gaat vasthouden.
  • Vermijd zoveel mogelijk dierlijke vetten en vervang deze door plantaardige vetten.
  • Probeer zo weinig mogelijk frisdranken en andere gesuikerde dranken te vermijden.
  • Eet elke ochtend een ochtend boordevol vezels. De kans dat je gaat snacken vermindert.

3. Ontstress

Als je gestresst bent dan lopen er stresshormonen door je bloedbaan, die de neiging hebben om vetopslag te stimuleren. Fit en gezond zijn heeft dus niet alleen te maken met je voeding en beweging, maar ook met je emotionele toestand. Probeer zoveel mogelijk stress te vermijden en geef jezelf de nodige rust. In een gezonde levensstijl is ontspanning net zo belangrijk als inspanning.

4. Drink veel water

Water is je beste vriend. Het is enorm belangrijk voor het lichaam en helpt je uitstekend om gezond en fit te blijven. 1-1,5 liter water per dag is een goede start om alle cellen in je lichaam van brandstof te voorzien. Je huid gaat ervan stralen en je denken prestatievermogen gaat er op vooruit.

5. Voldoende lichaamsbeweging

Elke dag bewegen hoeft geen urenlange sportsessies te betekenen. Rek, strek en breng al je spieren in beweging door in ieder geval minimaal 30 minuten per dag te wandelen.

Lichamelijke inspanning verhoogt de stofwisseling. Voor een goede stofwisselingsbasis heb je elke dag minstens een stevige wandeling nodig. Zo zorg je voor een minimale activatie van je hart- en longsysteem, maar stimuleer je ook je darmen en activeer je je lymfeklieren. Je dynamiseert als het ware je leven, en creëert een basisgezondheidseffect.

6. Goede nachtrust

Als je vroeg naar bed gaat, heb je over het algemeen meer energie overdag. Je lichaam heeft iedere dag behoefte aan een bepaalde periode van rust. Dat zijn 8 uren slaap per nacht. Wanneer we een goede nachtrust hebben, merken we dat we ‘s ochtends fitter en vitaler weer uit ons bed komen.

Het belang van een goede nachtrust kan niet genoeg benadrukt worden. Slecht slapen kan de gezondheid zware schade toebrengen. Dat is gebleken uit een recent onderzoek.  Mannen die lijden aan chronische slapeloosheid zouden vier keer meer risico op een vroegtijdige dood lopen dan mannen die wel goed slapen.

7. Veel lachen

Het is leuk om fit en gezond te zijn, in lichaam én geest. Wat je ook doet, doe het met een goed humeur. Als je plezier beleeft aan je gezonde keuzes, houd je het ook langer vol.

8. Ziekenfonds

Tot slot kan een ziekenfonds je ook helpen om een goede conditie op te bouwen en gezonde voedingsgewoonten te ontwikkelen. Via bewegingsadvies van de ziekenfonds kan je ontdekken hoe het gesteld is met jouw fysieke conditie. Na het afnemen van een fietstest, krijg je een persoonlijk 10-wekentrainingsprogramma om je conditie te verbeteren.

Via voedingsadvies van je ziekenfonds kan je alsook komaf maken met ongezonde eetgewoonten. Hierbij helpen ze je om gezonde voedingsgewoonten aan te leren. Voor meer informatie hierover raadpleeg je het best je eigen verzekeraar.

Bereken hier hoe OZ ook voor jou het verschil kan maken als ziekenfonds! »

OZ