De 80/20 regel voor je gezondheid

80-20-regel-voor-je-gezondheid.jpg

Zowat elke voedingsdeskundige of fitnesscoach zal je vanaf het begin van je dieet wijzen op de juiste verhoudingen als je wilt afvallen of een gezonder eetpatroon wilt aannemen. Vaak gaat gezond leven in één adem samen met de 80/20-regel. Maar wat wil dit nu precies zeggen en hoe belangrijk is deze regel?

100 % gezond leven?

In een droomwereld houdt wie op dieet is het elke dag en elk moment vol om gezond te leven. 100% gezond leven en altijd het juiste eten zonder te cheaten bestaat helaas niet. Wie zo’n inspanning levert en een lange tijd voortdurend gezond eet, zal sneller terugvallen en zondigen. Hierna is het ook gevaarlijker om terug te vallen in het oude, ongezonde, voedingspatroon. Een te streng dieet en jezelf te hoge eisen opleggen werkt dus vaak averechts op termijn, zeker met alle die verleidelijk hapjes en fastfood om ons heen.

Verwen jezelf met iets lekker

Jezelf alles ontzeggen wat je echt lekker vindt is nu niet bepaald wat je wilt, of wel? Om gezond te leven en te vermijden dat je je dieet volhoudt is het daarom het best om rekening te houden met de 80/20 regel die je voorschrijft om 80% van de tijd gezond te eten en 20% van je voedingsschema aan te passen aan ‘zondigen’ of jezelf belonen met iets minder gezond. Een voorbeeld in de praktijk van deze regel is bijvoorbeeld 6 dagen in de week gezond eten en 1 dag genieten van wat jij wilt eten, of bijvoorbeeld thuis gezonde maaltijden klaar te maken en als je op restaurant gaat even niet te kijken naar de calorieën.

Geniet van de twintig procent

Als je dan toch even de mist ingaat, geniet dan ook echt van je glaasje wijn, die reep chocolade of dat stukje taart. Eet je beloning niet snel op voor de televisie, maar neem je tijd en smul bewust van je verwennerij. Kies misschien voor de ‘gezondere’ versies van je lievelingstussendoortjes zoals donkere chocolade of frozen yoghurt in de plaats van de gewone ijscrème.

Denk na over de tachtig procent

Als je je aan deze regel houdt, zorg dan ook dat je ‘gezonde 80’ ook echt voedzaam en goed is voor je lichaam. Denk aan het vermijden van te veel ongezonde koolhydraten door te kiezen voor lam, gevogelte en zeevruchten (bak in gezonde margarine met weinig verzadigde vetten) en kies voor Griekse yoghurt. Let ook op de vetten, kies voor producten met gezonde (onverzadigde) vetten zoals vette vis, smeer margarine i.p.v. roomboter op volkoren brood of salade met avocado en amandelnoten.

Ook bij deze vetten kan je de 80/20 regel toepassen want vet blijft essentieel in een evenwicht voedingspatroon; 80 procent gezonde, onverzadigde vetten die je kan vinden in margarine en olijfolie zorgen voor een verminderde kans op hart- en vaatziekten en gaan verhoogde cholesterolwaarden tegen.