97% van de jongeren beweegt te weinig

97-van-jongeren-beweegt-te-weinig.jpg

Waarom moet je sporten/bewegen? Sport gaat niet alleen gepaard met een beter welbevinden en vermijden van overgewicht op korte termijn. Sport is ook een zeer efficiënte manier om later suikerziekte te vermijden, alsook een aantal kankers. Sport traint niet alleen je lichaam, maar ook je reparatiemechanismen die je nodig hebt om gezond te verouderen, een betere levenskwaliteit te behouden doorheen je leven, en je te beschermen tegen hart-­ en vaatziekten en tegen bepaalde kankers.

Door regelmatig te bewegen, kunnen hart-­ en vaatziekten worden voorkomen. Maar in 40 jaar hebben de jongeren ongeveer 25% van hun fysieke capaciteiten verloren1. In België beweegt 97,6% van de adolescenten te weinig2. Die fysieke inactiviteit neemt alleen nog maar toe door de levensomstandigheden, met veel gemotoriseerd vervoer en sedentaire activiteiten (televisie, spelconsoles, computers, tablets, …). 57,3% van de jongeren brengt dagelijks 2 uur of meer voor het beeldscherm door3, 52% zit minstens 2 uur per dag op het internet3 en 43,8% speelt dagelijks ten minste 2 uur games3. Met als gevolg een minder goede fysieke conditie, meer jongeren met overgewicht en obesitas, ook als gevolg van een onevenwichtige voeding.

Hart‐ en vaatziekten houden adolescenten niet of nauwelijks bezig, want als je te weinig beweegt, verschijnen de gevolgen daarvan pas veel later. Maar regelmatig bewegen is voor jongeren heel belangrijk, want ze bouwen hun ‘gezondheidskapitaal’ op tot de leeftijd van 20 jaar, en dus ook dat van hun hart- en vaatstelsel. Een actieve adolescent heeft meer kans om een actieve volwassene te worden.4 Om in goede gezondheid te blijven, beveelt de WHO jongeren van 6 tot 20 jaar aan elke dag van de week gedurende 60 minuten matig fysiek actief te zijn.

Jongeren zijn misschien moeilijker ertoe aan te zetten te bewegen, maar bewegen is veel meer dan sporten alleen. Het gaat ook om kleine dingen, die misschien banaal lijken.

  • Bijvoorbeeld door op te staan om van tv-­zender te veranderen in plaats van de afstandsbediening te gebruiken, verbruik je 3 kcal meer.
  • Of 3 x 10 minuten rechtstaand telefoneren in plaats van 30 minuten telefoneren in je luie stoel, betekent 20 kcal verbruiken in plaats van amper 4 kcal.

Meer bewegen veronderstelt ook een doordacht schermgebruik. Het is aan te bevelen een jongere tussen 12 en 17 jaar geen 2 uur lang te laten zitten of half liggen.5 Ook verplaatsingen te voet, met de fiets en het openbaar vervoer zijn aan te raden. Je kind inschrijven voor sportactiviteiten in groep (groepssporten, individuele technische sporten, dans, turnen) verhoogt de kans dat het later een sport blijft beoefenen. Daarnaast brengen jongeren graag samen tijd door met bv. shoppen en uitstapjes. Voor jongvolwassenen van 20 tot 25 jaar beveelt de WHO aan 3 tot 5 keer per week matig fysiek actief te zijn gedurende 30 minuten, in periodes van minstens 10 minuten, evenals 2 à 3 keer per week een intense fysieke activiteit te beoefenen.

1 Publicaties van Grant Tomkinson, University of South Australia, Adelaide, 2006 en 2013
2 Volgens een rapport van de KU Leuven, Universiteit Gent en het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid. http://www.bloso- kics.be/Fitheidgezondheid/Documents/170131_Syntheserapport_Fysieke_activiteit_Belgische_kinderen.pdf
3 Comportements, bien-être et santé des élèves. Enquête HBSC 2014 en 5e-6e primaire et dans le secondaire en Fédération Wallonie-
Bruxelles, N. Moreau, T. Lebacq, M. Dujeu, P. de Smet, I. Godin, K. Castetbon, 2014 Beschikbaar op http://sipes.ulb.ac.be/index.php?option=com_mtree&task=att_download&link_id=195&cf_id=24 Laatst geraadpleegd op 18 augustus 2017
4 Physical activity from childhood to adulthood: a 21-­year tracking study, Journal of American Pediatrics, r. Telema et al., 2005
5 Agence nationale de sécurité sanitaire de l’alimentation, de l’environnement et du travail