scrollTop top

Actief ouder worden: Voedingstips

Actief ouder worden: Voedingstips

Op het moment dat je een bepaalde leeftijd bereikt, wordt gezonde voeding steeds belangrijker. Je lichaam heeft meer voedingsstoffen nodig naarmate je ouder wordt en dat betekent dat je in sommige gevallen moet overstappen op andere voedingspatronen en eetgewoontes. Sommige ouderen mogen om medische redenen ook geen bepaalde voedingsmiddelen meer eten.

Wat is nu een goed en gezond voedingspatroon? Waar moet je opletten? Wat is belangrijk voor jou?

  1. Wees je bewust van je eigen medische beperkingen.
  2. Overleg met jouw arts.

De beste tips op het gebied van voeding

  1. Drink veel water!
  2. Eet voldoende groenten: In groente zitten vele vitamines die cruciaal zijn om je gezondheid in stand te houden. Ook bevatten groentes vaak ijzer en weinig calorieën.
  3. Eet voldoende fruit: een bron van vitamines en andere belangrijke voedingsstoffen die prima geschikt zijn om bij te dragen aan je gezondheid, zeker als je al een hogere leeftijd bereikt hebt. Het is belangrijk om zowel fruit als groenten te eten! Deze vullen elkaar nl. mooi aan wat betreft voedingsstoffen.
  4. Zorg dat je veel granen binnen krijgt: Vooral volkoren granen zijn een bron van nutriënten, bijvoorbeeld havermout, bruine rijst, volkoren pasta, quinoa en volkoren brood.
  5. Eet veel vis: Voor mensen van een iets oudere leeftijd zitten er vele voordelen aan het eten van vis. Dit komt voornamelijk door de omega-3 vetzuren die zorgen voor een beter en gezonder geheugen.
  6. Eet en drink regelmatig zuivel: Zuivelproducten zijn van groot belang voor ouderen aangezien ze veel calcium bevatten wat de botten versterkt. Denk aan magere of halfvolle melk, yoghurt, platte kaas, kwark, kaas…

Aandachtspunten

Nu je ongeveer een goede indicatie bezit van hoe een gezond voedingspatroon eruit ziet, kunnen we overgaan op enkele andere aspecten die bijdragen tot een fitte, actieve levensstijl.

  1. Neem indien nodig voedingssupplementen: Soms is het nodig om voedingssupplementen te nemen, bijvoorbeeld: extra vitamines, calcium tabletten of andere mineralen en voedingsstoffen.
  2. Plan je maaltijden goed in: in het geval dat je verschillende medicijnen moet innemen, is het belangrijk om de tijden waarop je eet hier goed op in te stellen. Sommige medicijnen moet je voor de maaltijd innemen, terwijl andere medicijnen hun effect verliezen als je ze neemt voordat je eet.

 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    194.421.750
  • Aantal
    doden
    4.164.549
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.117.697
  • Aantal
    doden
    25.228

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!