Advies van de expert: de lunchgewoontes van Amber (20)

Inhoud

Hoe hard we soms ook uitkijken naar de lunch, soms is de inspiratie toch ver zoek, waardoor we ook wel eens minder gezonde keuzes durven maken. Ook voor Amber is het soms zoeken. Lees hieronder haar lunchgewoontes, voorzien van tips en advies door OZ-voedingsexpert Daphne. 

De lunchgewoontes van Evy

Als 20-jarige student breng ik mijn dagen vooral zittend door. Ik probeer binnen mijn drukke uurrooster wel 5 keer per week aan yoga te doen. Ik zorg er ook voor dat ik elke dag minimaal 75 minuten beweeg door bijvoorbeeld te wandelen naar het station, naar de campus, naar de supermarkt, yoga etc. Veel intensiever ziet mijn leven er momenteel niet uit.  Mijn conditie is de afgelopen 3 maanden wel een niveau gestegen (na testen in de OZ fit trailer), mijn vetpercentage is wel behoorlijk gezakt en ik zou wel  +- één kilootje mogen bijkomen (aldus OZ).

Ik probeer als lunch steeds zelf een slaatje te maken, meestal maak ik op zondagavond een slaatje voor maandag en dinsdag en op dinsdagavond voor woensdag en donderdag. Ik slaap ook eenmaal in de week bij mijn vriend die dan verse soep maakt die ik als lunch kan verorberen met rijstwafels of dergelijke.

Mijn slaatje ziet er meestal als volgt uit: rucola/veldsla/... + pompoenpitjes/... + kip/tonijn/... + cottage cheese + groentjes (gekookte pompoen met gebakken champignons en rode biet is een voorbeeld) + een stukje fruit als 'nagerechtje' of vermengd in mijn slaatje.

Ik ben benieuwd of de voedingsexpert misschien wat advies heeft waarmee ik dat kilootje extra op een gezonde manier kan bereiken en behouden. 

Het advies van voedingsexpert Daphne

Fijn om horen dat je al eens bent langs geweest in de OZ fit trailer! De kans is groot dat we elkaar dan al eens ontmoet hebben. En een niveau gestegen = knap!

Je salades zien er zeer goed uit! Je mag hier gerust nog wel een koolhydraatbron aan toevoegen. Dat kan net dat extraatje aan energie leveren en mee voor een voldaan gevoel zorgen.

Neem bijvoorbeeld gerust een sneetje brood bij de salade of meng een aardappeltje, wat pasta, tarwe etc. onder de salade. Voeg gerust ook een beetje olijfolie toe aan je salade of een andere plantaardige olie zoals lijnzaadolie, maïsolie of zonnebloemolie. Hiermee ga je je salades een beetje verrijken en smaken ze mogelijk nog niet iets lekkerder.

Neem tussendoor gerust een extra portie studentenhaver of wat gemengde noten. Zo voeg je op een gezonde manier snel wat extra calorieën toe aan je voedingspatroon en kom je niet iets makkelijker aan die kilo extra. Mocht het hiermee niet lukken kan je ook altijd een extra lepeltje olie gebruiken bij de bereiding van je warme gerechten. Hiermee voeg je ook al gauw wat extra energie toe aan je maaltijden zonder snel een overladen gevoel te hebben.

Veel succes alvast en wie weet tot ergens onderweg in de OZ fit trailer!

Hoe is het met jouw lunchgewoontes gesteld? Doe de test!

Net als Amber benieuwd hoe het met jouw lunchgewoontes gesteld is? Ontdek het via onze test!

Naar de test!

Ontdek ook onze lekkere lunchrecepten (met video):