Back to school: maar wat geef je mee als middageten of snack?

back-school-maar-wat-geef-je-mee-middageten-snack.jpg

Voor de gewone mens betekent september niet erg veel; de zomer is gedaan, dus het wordt weer wat frissen in Belgenland. Maar voor de schoolgaande jeugd is september de gevreesde of geliefde maand: back to school! Gaat jouw lieverd op 1 september trots met z’n nieuwe rugzak naar zijn nieuwe klasje of zullen er wat traantjes vloeien aan de schoolpoort wanneer je hem uitwuift? Wat de gemoedstoestand ook is, voor jou is het ook een aanpassing. Kleertjes klaarleggen, iedereen op tijd de deur uit werken en je kindje het juiste tussendoortje of brooddoosje meegeven.

Welk brainfood hebben je kids nodig?

Je kleinste (en grootste) telgen zullen weer veel bijleren en hebben dus nood aan een evenwichtig voedingspatroon. Om de radartjes in hun hoofd optimaal te laten draaien, hebben ze gezonde voedingsstoffen nodig om genoeg energie te hebben. De hersenen zijn ook een orgaan en hebben dus specifieke noden.

Goede vetten voor slimme kids

Gezonde vetten zorgen voor goede verbindingen in de hersenen. Dit zal een invloed hebben op het humeur, de concentratie en hoe goed iemand iets kan onthouden. Aan de andere kant kunnen slechte vetten de hersencellen doen afsterven en vergroten ze de kans op een slecht cholesterolgehalte.

Geef je kind dus geen verzadigde vetten mee, zoals chips, cake of vet vlees (denk aan bepaalde worstjes). Ook voor de lunch geef je best geen te vet beleg mee op de boterham. Wat je wel kan meegeven is een handvol nootjes als snack. Kies voor volkoren brood besmeerd met margarine (denk aan Becel met extra Omega 3 en 6). Beleg de boterham met kippewit, een ei of plakjes 20+ kaas en voeg wat groenten toe zoals veldsla of schijfjes komkommer.

Evenwichtige suikers voor de juiste energie

Je lichaam en hersenen hebben suiker nodig als ‘brandstof’. Maar elk gezond voedingspatroon, is evenwicht essentieel. Je bloedsuikerspiegel moet namelijk letter stabiel blijven om suikerpieken (de hyper-fase) en suikerdipjes (moe, futloosheid) te voorkomen. Te veel suiker kan ook slecht inwerken op andere organen zoals de alvleeskier. Dit orgaan moet dan overuren doen en zal uitgeput raken, wat kan lijden tot diabetes. Een gezonde snack die je kind energie geeft is bijvoorbeeld een zelfgemaakte muffin met fruit. Kies als ingrediënten voor minder suiker, volkorenmeel, platte kaas en vervang boter door margarine, bekijk het recept hier: Bramenmuffins met Bramen curd & Verse munt.

Antioxidanten voor de weerstand

Niet alleen je lichaam en weerstand voeden zich met antioxidanten, maar ook je hersenen hebben nood aan deze voedingsstof. Antioxidanten helpen om de zogenaamde vrije radicalen (moleculen die de werking in de cellen verstoren) te vernietigen. Doen ze dit niet, dan zullen de vrije radicalen ook je hersencellen aantasten. Antioxidanten vind je voornamelijk in fruit, de gezondste snack die je je kinderen dus kan meegeven. Er bestaan genoeg fruitsoorten om het hele (school)jaar te variëren. Wil je fruit meegeven dat een antioxidantenboost geeft aan je spruit, kies dan voor pompelmoes, kiwi, kersen, rode druiven, sinaasappel of frambozen.

Tot slot geef je je kinderen best een flesje water mee, voor de kleintjes met een leuke teut of kleurtje, voor de grotere met een lekker smaakje in. Want ook water geeft energie en verzorgt het lichaam en de hersenen.

Becel BIO