Barbecueën zonder schuldgevoel? Het kan!

barbecueen-zonder-schuldgevoel-kan.jpg

Barbecueën is leuk en gezellig, maar lastig wanneer je op je lijn wilt letten. Wil jij op je gezondheid letten, maar wil je niet dat je alle barbecues af moet slaan? Bedenk van tevoren hoe je het gaat doen. Dat scheelt al veel verleidingsstress. Maar ook de volgende tips helpen je om slank te barbecueën en toch te genieten.

1. Neem magere vleessoorten

Lang niet al het vlees dat je op de barbecue legt, is ongezond. Worstjes, hamburgers, speklappen en karbonades kun je inderdaad beter laten liggen, maar er zijn ook vleessoorten die je wel mag eten als je op je gewicht wil letten. Denk hierbij aan kip, kalkoen, biefstuk en varkenshaas: stuk voor stuk magere vleessoorten die je met een gerust hart mag eten.

2. Laat het brood liggen

Van stokbrood eet je er gemakkelijk veel van, zeker als je op je vleesje aan het wachten bent. Maar voordat je het weet heb je een berg calorieën binnen. Probeer dit dus te vermijden of als je niet kan, neem dan een volkoren versie.

3. Neem voornamelijk vis

Ben je bij iemand aan het barbecueën die voornamelijk vette vleessoorten op de gril legt? Dan kun je alsnog je gezonde eetpatroon aanhouden door voornamelijk vis te eten. Vis is niet alleen lekker, maar ook erg gezond door de grote hoeveelheden omega 3. Daarnaast hoef je bij vis vaak geen sausjes te eten, waardoor je nog minder calorieën binnen krijgt.

4. Neem veel groenten

Eet tijdens een barbecue niet alleen vlees en vis, maar neem ook veel groenten. Rooster of grill bijvoorbeeld je groenten op de barbecue. Heerlijk als je dit doet met plakken courgette of aubergine. Bestrooi ze eventueel met wat peper, een klein beetje zout en balsamicoazijn. Ook groene asperges zijn heerlijk op deze manier. Gegrilde groenten zijn heel lekker en bevatten ook nog eens weinig calorieën. Maak lekkere salades met veel groenten, die je vervolgens kan besprekkelen met een gezonde dressing. (Bv. Becel Slaolie, bevat 3 X meer Omega 3 dan olijfolie.)

5. Plantaardig

Je kan een onderscheid maken tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Grill met onverzadigde vetten. Deze zijn 100% plantaardig en kan je terugvinden in olie, margarine, noten en vis.  Om een gezond voedingspatroon te ontwikkelen is het belangrijk om te weten wat de invloed van vetten zijn. Het is een fabel dat alles wat ‘vet’ is per definitie vermeden moet worden. Een gezond lichaam heeft gezonde vetten nodig voor de structuur en functies van lichaamscellen, maar ook om organen te beschermen en warm te houden.

Vermijd slechte verzadigde vetten, zij zijn afkomstig uit dierlijke producten: zoals boter, kaas, melkproducten, vet vlees of chocolade. Verzadigde vetten komen van nature voor in veel soorten voedsel. Vooral voedsel van dierlijke oorsprong zoals zuivel en vlees zijn rijke bronnen van verzadigde vetten. Als je er niet op let, krijg je meer verzadigde vetten binnen dan een gezond lichaam nodig heeft. Het wordt daarom aangeraden om in een gezond eetpatroon verzadigde vetten zoveel mogelijk te vermijden.

Andere handige tips

  • Hou het bij 1 glaasje alcohol.
  • Vermijd sauzen. Indien je er toch wenst, kies dan voor rode sauzen zoals barbecuesaus of tomatenketchup. De witte sauzen zijn bijna altijd vet en calorierijk.
  • Normaal heb je genoeg met 125 gram vlees. Met een barbecue mag het iets meer zijn, maar hou het bij maximum 200 gram.
  • Maak spiesjes met stukken vlees die je afwisselt met groenten zoals paprika, ui, courgette of champignons.