Belgische jongeren eten vaak onevenwichtig

belgische-jongeren-eten-vaak-onevenwichtig.jpg

Waarom moeten we kiezen voor een evenwichtige voeding? Een gezonde, evenwichtige voeding gaat gepaard met een duidelijk kleinere kans om later hart- en vaatziekten te ontwikkelen1. Vooral belangrijk hierin zijn het vermijden van geraffineerde (verwerkte) suikers zoals in snoep en frisdranken (kies voor volkoren producten en gebruik vaker peulvruchten als bron van koolhydraten), het verminderen van verzadigde (dierlijke) vetten, voldoende vezels te eten (groen, fruit, peulvruchten). Belangrijk om te weten is dat je dit grote beschermende effect van gezonde voeding pas op lange termijn kunt verwachten; de boodschap is dus elke dag zo veel mogelijk gezonde voedingskeuzes proberen te maken.

De levensstijl van jongeren is sterk veranderd met een onevenwichtige voeding als gevolg: tussendoortjes voor het scherm, fastfood en ongezonde voeding. Tegenwoordig kampt in België 1 op 5 jongeren (van 2 tot 17 jaar) met overgewicht en 7% met obesitas2 en 70% van de Belgische 40-plussers heeft een te hoog cholesterolgehalte. Men stelt vast dat overgewicht en obesitas in kansarme socioculturele milieus 3 keer meer voorkomen. En die cijfers zullen blijven stijgen, want volwassenen houden meestal vast aan de voedingsgewoonten uit hun kinder- en jeugdjaren. Er valt te vrezen voor een hoger risico op het metabool syndroom (diabetes, hart‐ en vaatziekten enz.) bij de Belgische en Europese jonge bevolking.

Volgens een onderzoek van het VIGEZ blijkt dat3:

  • Ongeveer één derde van de jongeren drinkt dagelijks gesuikerde dranken;
  • Slechts 68% van de jongeren neemt dagelijks een ontbijt.
  • Een derde (34,9%) van de jongeren eet regelmatig laatavondsnacks;
  • De jongeren halen de norm van groenten en fruit dagelijks niet;
  • 20% van de jongeren eet dagelijks cake en droge koeken.

Gezonde voedingsgewoontes aannemen tijdens de adolescentie is van essentieel belang om gezondheidsproblemen op volwassen leeftijd te voorkomen. Een evenwichtige voeding kan op termijn   het   cholesterolgehalte   met   10%   doen   afnemen   en   bijgevolg   het   risico   op   hart-  en vaatziekten met meer dan 20% verminderen4. Evenwichtige voeding bestaat uit:

  • Water drinken zoveel je maar wilt;
  • Minstens vijf porties fruit en groenten per dag
  • Meermaals per dag brood, graan- en melkproducten eten (kies voor volkoren producten);
  • Een matig verbruik van vlees, vis, eieren en andere eiwitbronnen.
  • Maar vooral suikerrijke, vetrijke (verzadigde vetten van dierlijke oorsprong) en zoutrijke producten beperken, zoals gesuikerde drank, chips, frieten, chocolade, enz.5 Overmatig alcoholgebruik (zeker binge-drinking) is zelfs op korte termijn extreem schadelijk.

1 Yanping Li et al, JACC 2015
2 Overgewicht en obesitas bij jongeren in België en Europa: gegevens van het programma VIASANO / Belgian Health Survey
3 Vigez. Cijfers over gewicht: http://www.vigez.be/themas/voeding-­‐en-­‐beweging/cijfers/gewicht
4 Yanping LI et al, JACC 2015
5 Senterre C, Dramaix M, Lev.que A. Epidemiology of school-­‐related injuries in Belgium. A better knowledge for a better prevention. Open  J Prev Med. 2014; 4:408-­‐20.

ontwikkelen 
obesitas
blijkt dat
verminderen
enz. 

9  Yanping Li et al, JACC 2015
4 Overgewicht en obesitas bij jongeren in België en Europa: gegevens van het programma VIASANO / Belgian Health Survey
10 Vigez. Cijfers over gewicht: http://www.vigez.be/themas/voeding-­‐en-­‐beweging/cijfers/gewicht
11 Yanping LI et al, JACC 2015
12 Senterre C, Dramaix M, Lev.que A. Epidemiology of school-­‐related injuries in Belgium. A better knowledge for a better prevention. Open  J Prev Med. 2014; 4:408-­‐20.