It looks like JavaScript is disabled. Please enable it in order for this website to work properly.

Bewezen: app is effectief in de strijd tegen voedselverspilling

Bram De Brabander
3 min read

Onderzoek van Wageningen University & Research heeft aangetoond dat de gebruikers van de app Too Good To Go ongeveer 90 procent van hun verrassingspakket consumeren! Dat bewijst dat de tool effectief is in de strijd tegen voedselverspilling. De ‘Too Good To Go’-app laat gebruikers toe een verrassingspakket te bestellen dat producten bevat die anders in de vuilnisbak zouden belanden. Denk maar aan overschotten uit restaurants, winkels, supermarkten,… 

Het hoofddoel van het onderzoek was om de impact na te gaan die de ‘Too Good To Go’-gebruikers hebben op het verminderen van voedselverspilling, en om te begrijpen wat er gebeurt met verrassingspakketten als ze gered worden. Het onderzoek werd uitgevoerd bij zo’n 600 gebruikers gedurende meer dan een jaar.

Belangrijkste resultaten

  • Ongeveer 90% van de inhoud van de verrassingspakketten wordt geconsumeerd, waardoor er zeer weinig ruimte overblijft voor voedselverspilling. Van de resterende 10% van de producten, wordt er 38 procent ingevroren. 28 procent wordt de volgende dag gewoon geconsumeerd, of gedeeld met buren, vrienden en familie (23%). 
  • Het onderzoek toont ook aan dat Too Good To Go het voor gebruikers gemakkelijker maakt om voedselverspilling tegen te gaan. Hoewel de meeste gebruikers over het algemeen meer aandacht hebben voor milieukwesties, versterkt het gebruik van de app dit bewustzijn en ondersteunt het de maatregelen die door de gebruikers worden genomen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de belangrijkste drijfveer voor het gebruik van Too Good To Go het verminderen van voedselverspilling is (35%). 
  • Een ander interessant aspect, vooral voor handelaars, is dat de meerderheid van de gebruikers (58%) dankzij de applicatie voor het eerst winkels heeft bezocht waar ze normaal gesproken niet zouden komen en dat 76% van hen terugkerende bezoekers zijn geworden. 

“Too Good To Go spreekt zijn gebruikers aan op een positieve manier, en geeft een relatief gemakkelijke oplossing om voedselverspilling aan te pakken. Deze factoren spelen een belangrijke rol in het voortdurende succes van de app”, zegt Sanne Stroosnijder, Business Development Manager van Wageningen Food&Biobased Research, een onderdeel van Wageningen University&Research. “Hetzelfde hebben we gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools met betrekking tot het voorkomen van voedselverspilling, zoals in het REFRESH EU-project. Bovendien kunnen mensen met deze oplossing direct zien hoeveel voedsel ze van de vuilnisbak hebben gered.”

Door Bram De Brabander

These articles may also interest you ...

Lees Meer ...

Logo Gezond

Most shared

These articles may also interest you ...