Bewezen: deze eetrituelen maken je gelukkiger

bewezen-deze-eetrituelen-maken-je-gelukkiger.jpg

Wist je dat je van sommige eetrituelen gelukkiger wordt? De wetenschap die zich bezighoudt met ons geluksgevoel kwam met enkele verrassende resultaten.

1.Eet met dankbaarheid

Neem tijdens je maaltijd de tijd om je dankbaar te voelen voor wat je hebt. Laat dankbaarheid toe in je hart en je zal je veel gelukkiger voelen. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die zich elke dag dankbaar voelen, gelukkiger zijn dan mensen die dat niet doen.

2.Hou een voedingsdagboek bij

Je hoeft dit niet dagelijks voor elke maaltijd te doen, maar het is goed om bij te houden wat je eet en wanneer. Het geeft je de kans om eens stil te staan bij wat je eet en welk effect je voeding heeft op je gemoed. Het kan je inzicht geven in wat je stress geeft en hoe je er beter mee kan

3.Eet traag en kauw dubbel zo vaak op je eten

Dit is de beste manier om te genieten van je eten. We combineren eten met zoveel activiteiten en we nemen zelden de tijd om gewoon te genieten. Ga neerzitten en eet traag. Kauw langer op je elke hap dan normaal, het zal je spijsvertering ten goede komen en je zal minder grote porties eten. Je maaltijd is een pauze waarin je even tot rust kan komen.

4.Eet af en toe in stilte

In stilte eten is niet alleen kalmerend, het is de beste manier om eens volledig aanwezig te zijn in het moment. Al je zintuigen worden extra gestimuleerd.

5.Zet je televisie uit

Als je tijdens het eten naar tv kijkt ben je eigenlijk helemaal niet bezig met je voeding. De kans is daarom groot dat je te veel eet en je geniet er niet echt van. Kijken naar de televisie terwijl je eet is zelfs een van de grootste reden voor overgewicht in de Westerse wereld. Doe jezelf een plezier, eet in stilte of zet rustige muziek op.

6.Eet met vrienden

Nodig vrienden uit op een lekkere maaltijd. Door samen te eten voel je je meer verbonden met anderen en daar wordt je gelukkiger van. Verschillende studies bevestigen dat het gezond is om met familie of vrienden aan tafel te eten. Mensen die elke dag de tijd nemen om samen te eten hebben zelfs 50% minder kans om een depressie te krijgen.