Je brein blijft jonger als je veel groenten en bessen eet

je-brein-blijft-jonger-je-veel-groenten-bessen-eet.jpg

Bepaalde mensen zijn bereid om hun grenzen tot het uiterste te verleggen hun lichaam en brein eeuwig jong te houden. Iedereen die zich echter jong wil blijven voelen, zal vaak diep in de buidel moeten tasten om allerlei dure middeltjes aan te schaffen. De werking van deze middelen is echter nooit (wetenschappelijk) bewezen en dus is elk alternatief voor de meeste mensen van harte welkom.

Waarom verouder je?

Veroudering is het gevolg van uiteenlopende processen, waar onder andere bepaalde eiwitten in en rondom je lichaamscellen zijn betrokken. Deze eiwitten zullen de cellen namelijk in de loop der jaren beschadigen. Bovendien ontstaan er bij het ouder worden eveneens suikerverbindingen in je lichaamsweefsels (zogenaamde crosslinks). Ook de werking van de cellen zelf zal met de jaren achteruit gaan waardoor hun werking verslechtert en zelf kan gaan haperen. Dergelijke processen die schade toebrengen aan je cellen zullen ervoor zorgen dat de stamcellen die in je huid zitten af beginnen te sterven en de huid broos en dun wordt.

Ook je leefstijl heeft een belangrijke impact op de verouderingsprocessen van je lichaam. Cosmetische ingrepen kunnen dan wel ervoor zorgen dat je er jonger uitziet, maar het verouderingsproces zal er niet door worden afgeremd of gestopt. Indien je werkelijk invloed uit wilt oefenen, kun je het verouderingsproces remmen door de juiste voeding te kiezen.

Wat moet je doen?

Voor het jong houden van je lichaam en geest is het erg belangrijk om gezond te eten. Op het ogenblik dat je gezond eet, blijft je brein namelijk veel langer scherp, zal je hart langer gezond blijven, blijft je huid elastischer en zal de vorming van rimpels langer op zich laten wachten. Wanneer je niet rookt, dan zal je voeding het meest krachtige hulpmiddel zijn om je lichamelijke- en geestelijke gezondheid te verbeteren en verouderingsprocessen af te remmen.

Kun je je brein jong eten?

Ouderdomsaandoeningen, zoals dichtgeslibde bloedvaten, verhoogde bloeddruk en type 2 diabetes kun je door middel van een evenwichtig eetpatroon, in bepaalde gevallen met wel tenminste 20 jaar, uitstellen. Dat geldt eveneens voor een gezond brein. Je hersenen kun je dus ook met behulp van het juiste voedsel jong en vitaal eten.

Wat moet je eten?

Alle delen van je lichaam staan in verbinding met elkaar. Wanneer je hersenen gezond zijn, zijn je bloedvaten vaak eveneens nog in prima staat. Veel cellen zijn immers uit hetzelfde materiaal opgebouwd. Door veel groente en bessen te eten kun je dit soort processen voor een behoorlijke tijd afremmen en de gezondheid van onder andere je brein bevorderen.

Maar ook al doe je je regelmatig te goed aan veel groente en bessen, als je te veel ongezonde voedingsmiddelen hiernaast gebruikt, zal het effect voor een belangrijk deel teniet worden gedaan. Beter eet je dan ook geen bergen snelle suikers, zoals in frisdrank en koekjes vaak voorkomen. Maar ook producten zoals brood, pasta, aardappelen en rijst kun je beter met mate op het menui zetten. Het zetmeel in deze producten zal in je lichaam namelijk om worden gezet in glucose. Glucose is een stof die een belangrijke rol speelt bij de vorming van zogenaamde suiker-crosslinks in je lichaam. Bij voorkeur vervang je dit soort producten dan ook voor een groot deel door groente, peulvruchten, fruit, paddenstoelen of quinoa.