BEWEZEN: Zo ongezond is stilzitten

bewezen-zo-ongezond-stilzitten.jpg

We zitten met z’n allen veel te veel stil, en dat is erg ongezond. Stilzitten zou zelfs even ongezond zijn als roken. Kan jij ook wat meer beweging gebruiken?

Zo ongezond is stilzitten

Als je te lang neerzit blijft je bloed te lang op dezelfde plaats. Hierdoor kunnen antilichamen in je bloed niet goed werken en verhoogt je risico op diabetes en kanker. Bovendien kan je rugklachten, ontstoken schouders en pijnlijke polsen krijgen.

10.000 stappen per dag

 Probeer daarom elke dag minstens 10.000 stappen te zetten. Het heeft een positief effect op je bloeddruk en cholesterol en het stimuleert je bloedsomloop. Om te tellen hoeveel stappen je per dag zet kan je een stappenmeter aanschaffen. Er bestaan tegenwoordig ook gratis apps die je stappen bijhouden.

Zit niet meer dan 6 uur per dag en sta elk half uur eens recht

Om je lichaam gezond te houden mag je echt niet langer dan 6 uur per dag neerzitten. Sta ook elk halfuur eens recht, zo kan je bloed goed doorstromen. Het is een gemakkelijke oefening die echt iedereen kan doen.

Ga drie keer per week intensief trainen

Het is echt ideaal als je enkele keren per week gaat sporten. 3 keer per week intensief trainen is perfect. Doe je liever een lichte workout? Dan is 5 keer per week een lichte training goed voor je. Wees niet ontmoedigt door deze cijfers, elke sportsessie is goed, ook al zijn het er niet zo veel. Sporten moet je opbouwen. Kan je nu maar één keer per week trainen? Dat is ook goed! Probeer het na verloop van tijd een beetje op te bouwen.

De oplossing: een workout op je stoel?

Het probleem van stilzitten heeft heel wat belangstelling gekregen in de medische wereld. Hierdoor zijn er enkele workouts ontwikkeld die je vanop je stoel kan doen. Een voorbeeld hiervan is stoelyoga of de zeven minuten workout. Implementeer ze in je werkdag en je lichaam zal gezonder worden.