Brandend maagzuur voorkomen: Enkele eenvoudige tips!

brandend-maagzuur-voorkomen-enkele-eenvoudige-tips.jpg

Net als zuigelingen last kunnen hebben van een maaginhoud die spontaan omhoog komt, kunnen volwassenen ook spontaan maagproblemen ervaren. Iedereen kent wel het gevoel van ‘zuur’ dat omhoogkomt, we noemen het dan ook brandend maagzuur. Vaak kort na de maaltijd maar ook op onverwachte momenten. Het is een vervelende ervaring waar je gelukkig zelf iets aan kan doen. We zetten een aantal tips voor je op een rij zodat je een pak minder last zult hebben van maagproblemen en brandend maagzuur kan voorkomen.

Oorzaak van Brandend maagzuur

Brandend maagzuur voorkomen gaat een stuk eenvoudiger als je ook de oorzaak weet. Helaas kunnen er meerdere oorzaken zijn die deze klacht veroorzaken. Vaak is hier een eenvoudige oplossing voor beschikbaar, in een enkel geval is er sprake van een medische oorzaak waardoor nader onderzoek wenselijk is. Als meest voorkomende oorzaken kunnen we vijf situaties duiden:

  • Slecht werkende slokdarmkringspier
  • Te veel druk op uw buik
  • Scheurtje in het middenrif:
  • Eetgewoonten
  • Leefgewoonten 

Gelukkig zijn er een paar eenvoudige tips en trucs die je kan toepassen om de ongemakken van brandend maagzuur te verlichten. Let er wel op dat je er goed aan doet om naar de huisarts te gaan voor een consultatie als de klachten langdurig aanhouden.

Tip 1: Borst hoger dan je buik

Zorg ervoor dat je borst hoger ligt dan je buik. Dit klinkt logisch, maar velen vergeten het. De uitleg is simpel. Tijdens de slaap lig je in feite horizontaal. Er is geen hoogteverschil tussen de borst en de maag. Door juist hoogteverschil te realiseren, bijvoorbeeld door de poten van je bed aan het hoofdeinde te verhogen, zorg je ervoor dat de slokdarm iets hoger komt te liggen. Hierdoor is de kans kleiner dat het maagzuur terug kan stromen.

Tip 2: Eet regelmatig

Eet regelmatig maar niet te veel. Het is de meest eenvoudige tip om brandend maagzuur te voorkomen. Door de maaltijden beter te spreiden over de gehele dag voorkom je dat de spijsvertering overbelast raakt. Zeker als je vaker last hebt van brandend maagzuur is het beperken van de omvang van de maaltijd een absolute must.

Tip 3: Minder drinken tijdens de maaltijd

Beperk het drinken tijdens de maaltijd. Als je het risico wilt vermijden dat er maagsappen, inclusief maagzuur, omhoog worden gestuwd is het raadzaam om de druk op je maag zo laag mogelijk te houden. Hoe minder de inhoud, hoe lager de kans op een reflux dus. Ook al ben je gewend om te drinken tijdens de maaltijd, probeer het af te leren. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Tip 4: Goed kauwen is nodig

Het klinkt als een ouderwets advies, toch bevat het een kern van waarheid: goed kauwen. De spijsvertering is een complex proces waarvoor maagzuur absoluut noodzakelijk is. Door je lichaam een handje te helpen door goed te kauwen, voorkom je dat er te veel maagsappen worden geproduceerd

Tip 5: Niet te actief na het eten

Beperk je activiteit na het eten. Door na het eten direct aan de slag te gaan geef je jouw lichaam net te weinig rust. Die rust is juist nodig om de spijsvertering optimaal te kunnen laten verlopen. Veel verstandiger is het dus om even een wandeling te maken en zo de spijsvertering te stimuleren.

Tip 6: Veel bewegen

Bewegen, bewegen en blijven bewegen. Door voldoende beweging te krijgen stimuleer je jouw gezondheid en help je de spijsvertering. De standaardregel is dat 30 minuten bewegen per dag gezond is. Ga dus niet extreem veel bewegen, dat werkt zeker met brandend maagzuur vaak averechts.

Tip 7: Vermijd stress

Het zal je niet verbazen dat stress niet bevorderlijk is voor je gezondheid, en juist bij brandend maagzuur is het raadzaam om zo veel mogelijk stress te vermijden. Stress zorgt er juist voor dat je lichaam zichzelf in de vlucht- of vechtmodus gaat brengen. Hierbij komt adrenaline vrij en je lichaam gaat de prioriteit geven aan andere lichamelijke processen. De spijsvertering komt dus op een lager plan terecht waardoor de kans op een reflux groter is.

Tip 8: Roken is slecht

Dat roken slecht is voor je zal je vaak genoeg gehoord hebben. Maar wist je dat roken ook een negatieve invloed heeft op de spijsvertering? Goede reden dus om te stoppen met roken. Heb je al last van regelmatige oprispingen dan zal je binnen enkele dagen na het stoppen met je nicotineverslaving al de positieve effecten ervaren. Alcohol en frisdranken hebben ook de neiging om de productie van maagzuur te stimuleren, gebruik dat dus met mate.