Code oranje voor het weer! Welke code heeft je lichaam?

Baby’s en hulpbehoevende mensen daargelaten, ben je gezond dan kan je lichaam deze hitte aan. Ook je trainingen.

Je  kunt ze (eventueel) lichter maken, splitsen, vroeger op de dag trainen of later trainen. Maar niet trainen is een bevestiging dat je je conditie en shape van externe factoren laat afhangen. Dan is het niet je l e v e n s s t i j l maar een tijdverdrijf.

Mensen die zo denken zijn ‘als het goed uitkomt’-sporters. Ze trainen enkel als het…

  • Niet te warm is
  • Niet te koud is
  • Niet te donker is
  • Niet te druk is

Je komt er geen stap mee vooruit.

Vind je tanden poetsen belangrijk dan doe je dat elke dag waar je ook bent en wat de omstandigheden ook zijn. Vind je gezondheid belangrijk dan beweeg je elke week. Kies de vorm en de stijl van je leven en hou je aan acties die ervoor nodig zijn.

Hoe kan je eventueel lichter trainen bij hoge temperaturen?

Uithoudingstraining

Voor je uithoudingstraining  kan je het tempo verlagen, bijvoorbeeld van lopen naar wandelen,  maar de tijd verdubbelen of stappen met een rugzak (3 à 5 kg).

Een lichte intervaltraining is ook fijn, bijvoorbeeld 6 minuten lopen, 3 minuten wandelen of 2 muziekjes lopen en 1 muziekje wandelen.

Hou je toch graag je vaste routines aan dan is vroeger op de dag  of later op de dag trainen  heel deugddoend. Een flesje water  voorkomt dehydratatie en maakt het heel draaglijk. 

Krachttraining

Wanneer je gewoon bent van krachttraining te doen dan ben je nu blij dat je zonder gène topjes, bikini’s en korte rokjes kan dragen. Het resultaat ‘stevigheid’ geeft in de zomer een extra boost. Je ziet waarvoor je het doet, naast natuurlijk alle hormonale gezondheidsvoordelen. Het is super leuk om gewoon eender welk zomerjurkje te plukken uit je kast en te wéten:  ‘het past’.

Ben je niet gewoon van krachttraining te doen en zou je graag wat steviger in badpak zijn? Sta er dan bij stil dat krachttraining  de enige manier is om je ‘vorm’ met de leeftijd te houden en ook nog van lekker eten en wat snoepjes te genieten.  

Waarom krachttraining de moeite loont

Het is een normale evolutie dat je spierkracht afneemt naarmate je ouder wordt.

Dat proces start al rond je 30ste. De spierafname verloopt steeds sneller naargelang je leeftijd stijgt. Rond je 50ste verlies je elk jaar 1,5% aan spierkracht. En vanaf je 65ste gaat je spierkracht er elk jaar met 3% op achteruit. Zo is  je spierkracht op je 80 jaar ongeveer 55% minder dan wanneer je 30 was.

Als je niets onderneemt!

Meer vet

Het kan zijn dat je gewicht constant blijft ondanks de afname van je spierweefsel.

Dit wil zeggen dat je vetpercentage enorm is gestegen en je spieren zijn geslonken. In kilo’s uitgedrukt kan je op 30 jaar tijd 10 kg aan spieren verliezen.

Dat heeft een enorme impact op je hele lichaam:

  • Stofwisseling
  • Hormonen
  • Bloeddruk
  • Kwaliteit van je aders
  • Botten
  • Houding
  • Beweeglijkheid

Daarom geeft een weegschaal een verkeerd beeld. Je denkt ‘oef mijn gewicht blijft gelijk’ maar vanbinnen krijg je een drastische verandering in lichaamssamenstelling die een enorm negatieve impact heeft op je stofwisseling.

Boost je spieren

Het beste middel om dat proces tegen te gaan en je spierkracht te onderhouden of zelfs te herwinnen, is krachttraining.  Het belang hiervan wordt zwaar onderschat.  Met krachttraining bedoelen we niet stunten met zware gewichten een gepantserde bodybuilder te worden. De basisoefeningen kan je ook thuis uitoefenen.

Nooit te laat om te beginnen

Het goede nieuws is dat je je spieren op elk moment opnieuw kan activeren.  Het is nooit te laat om te starten met spierversterkende oefeningen. Het kan op elke leeftijd, ook al was je nooit eerder sportief. Zelfs op je 90ste kan je met aangepaste oefeningen aan spierkracht winnen.

En het mooie is: al na een eerste training merk je het effect aan je houding.

Snel en efficiënt

Anders dan bij uithoudingssporten zoals fietsen, wandelen of lopen, hoeven krachtoefeningen niet lang te duren. Met 10 minuten per dag of een paar keer per week een uitgebreidere sessie kom  je al een heel eind. Ideaal dus voor tijdens deze warme dagen!

Als je je spieren traint, verhoogt de stofwisseling in je lichaam en verbruik je meer energie. Zelfs wanneer je in rust bent. Meer spiermassa betekent meer calorieën verbruiken, elke minuut van de dag en de nacht. Wist je dat een cardiotraining zoals lopen of fietsen nog 6 tot 10 uur nawerkt? En dat een krachttraining nog liefst 48 uur nawerkt! Omgekeerd verbruik je met minder spiermassa minder energie en kom je sneller aan.

Nu is altijd het beste moment om te starten. Breng je lichaam van code oranje naar fit groen!

WIN! Stevig in je lichaam-thuisprogramma

Zin om met krachttraining thuis te starten? Stuur een mailtje met een leuke quote naar Sonja.Kimpen@synergie.be waarom jij steviger wil zijn en maak kans op de 3 boeken Stevig in je lichaam-thuisprogramma die we opsturen naar je thuis. Alle info vind je op www.sonjakimpen.com.

JA! Eén week kan je leven veranderen!

Tijdens onze fitreis gidsen we je dankzij ons mentaal en bewegingsprogramma op weg naar je beste vorm.

Op één week doen we je zin krijgen in dagelijks bewegen en maken we een mentale switch tussen de oren. De prachtige 5 sterrenhotel-setting van Paloma Sentido Perissia maakt het geheel tot een unieke belevenis. Wil je graag meer info stuur een mailtje naar sonja.kimpen@synergie.be of kijk op www.sonjakimpen.com.