Daarom voel je je dik tijdens je menstruatie

daarom-voel-je-je-dik-tijdens-je-menstruatie.jpg

Hunker jij ook altijd naar comfortfood tijdens je menstruatie? Dat is eigenlijk heel normaal. Bijna alle vrouwen hebben meer honger tijdens hun menstruatie. Hierdoor kunnen we ons schuldig, opgeblazen en dik voelen. Om het allemaal nog erger te maken houden we ook nog eens extra vocht vast. Gelukkig is er ook goed nieuws, die extra kilootjes blijken voornamelijk tussen je oren te zitten!

Meer emotioneel eten

In de weken voor je menstruatie kan je zin krijgen in zoete of zoute calorierijke voedingsmiddelen, herkenbaar? Het is normaal om tijdens de dagen voor je menstruatie meer honger te hebben. Het is de natuurlijke reflex van je lichaam om zich voor te bereiden op een mogelijke zwangerschap. Probeer toch gezonde alternatieven te zoeken voor je foodcravings. Zo voorkom je dat je verdikt.

Het zit tussen onze oren

Eigenlijk komen we niet veel aan tijdens onze menstruatie. We denken dat we dikker worden omdat we meer op ons gewicht letten. We voelen ons schuldig omdat we meer eten en dat geeft ons een negatief zelfbeeld. Het is normaal om meer te eten als je ongesteld bent, spijtig genoeg voelen veel vrouwen zich hier schuldig over. Als je gezond probeert te eten is er echter niets aan de hand. Dat we onszelf dikker voelen zit voor een groot deel tussen onze oren. Hoe komt het dan dat de weegschaal aangeeft dat we zijn aangekomen? Dat heeft te maken met het extra vocht dat je vasthoudt tijdens de dagen voor je menstruatie.

Vocht vasthouden

Tijdens de dagen voor je menstruatie kan je een halve tot 4 kilogram extra vocht vasthouden. Bij de meeste vrouwen is dit ongeveer 2 kilo. Het hormoon progesteron is de schuldige. Elke cel in je lichaam zal een microscopisch klein druppeltje water vasthouden. Als je niet zwanger bent zal het progesteron niveau in je lichaam opnieuw dalen.

De week na je menstruatie

Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn vrouwen het gelukkigste gedurende de eerste 7 dagen na hun menstruatie. Probeer je dus niet te veel te laten gaan, je hebt iets leuk om naar uit te kijken. Kijk gedurende de dagen voor en tijdens je menstruatie niet te veel naar je weegschaal. Probeer gezond te eten en zoek caloriearme alternatieven voor ongezonde voeding. Die vervelende dagen zullen snel genoeg voorbij zijn, en dan zal je je een heel stuk beter voelen!