De 5 beste oppeppers bij een depressie

De 5 beste oppeppers bij een depressie

Als je te maken hebt met een depressie of de verschijnselen van een depressie merkbaar worden, dan is het tijd om dit aan te pakken. Dat kan op verschillende manieren en voor een groot deel heb je daar zelf ook invloed op. In dit artikel lees je over wat een depressie is en krijg je 5 tips om van je depressie af te komen.

Wat is een depressie?

Op momenten dat het in het leven even niet mee zit kun je jezelf soms somber voelen. Dat is niet erg en dat kan vaker voorkomen. Als je langere tijd last hebt van verschillende kenmerken van een depressie, dan kan dat wel een probleem zijn.

Zo kun je last hebben van vermoeidheid, geen zin hebben in sociale contacten, het gevoel hebben dat je overbodig bent of geen zin hebben in het leven.

De oorzaken van een depressie kunnen ook zeer uiteenlopend zijn. Zo kan het zijn dat je te maken hebt met stress in je werksituatie of dat je problemen thuis hebt.

De nodige Oppeppers tijdens een depressie

Wat je dan nodig hebt om uit de depressie te komen of om te voorkomen dat je erin belandt zijn een paar goede oppeppers. Voor het bestrijden van een depressie kun je dan ook verschillende dingen doen.

Volgens een onderzoek van de wereld gezondheidsorganisatie krijgen wereldwijd 1 op de 5 mensen te maken met een depressie. Het kan iedereen dus overkomen. Het is dan wel belangrijk om te onderzoeken waar het probleem vandaan komt zodat je dit kunt aanpakken.

Hieronder lees je 5 tips die je kunt gebruiken om er weer bovenop te krabbelen.

1. Sport

Sporten is een belangrijk medicijn om een depressie mee aan te vechten. Door te bewegen word je lichamelijk uitgedaagd en kun je meer energie krijgen.

Hierdoor wordt niet alleen je fysieke gesteldheid gezonder, ook je mentale gesteldheid gaat erdoor verbeteren. Dit komt doordat je tijdens het sporten je hoofd leeg kunt maken. Zorg er dan ook voor dan je minimaal drie keer per week minstens een half uur goed gaat bewegen.

Je kunt elk soort sport doen die jij leuk vindt om te beoefenen, als je maar beweegt. Door te sporen wordt er endorfine in het lichaam aangemaakt, een hormoon dat je een gelukkig gevoel geeft. Dit draagt bij aan de bestrijding van de depressies.

2. Voeding

De voeding die je tot je neemt speelt vaak ook een belangrijke rol in de lichamelijke gesteldheid. Als je altijd vettig eten tot je neemt of veel koffie drinkt, dan is dat niet goed voor je lichaam. Veel suiker is ook niet goed en zorgt ervoor dat je meer moet verbranden dan dat nodig is.

Kies daarom voor een gezond dieet en eet meer fruit, groenten, vis en noten. Door gezonder te eten kun je de kans op een depressie aanzienlijk verkleinen. Een ander bijkomend voordeel is dat je door gezond eten, net als met sporten, lichamelijk ook een stuk fitter zult worden.

3. Laat dingen los

Een bekende eigenschap van een depressie komt in de vorm van piekeren. Piekeren over de kleinste dingen kan al veel energie kosten. Probeer daarom dingen zoveel mogelijk los te laten. Zeg wat vaker nee tegen mensen en praat over de gevoelens die je hebt. Blijven piekeren over de zaken die je bezig houden lost niks op.

Ga daarom in gesprek met mensen in jouw omgeving en vraag of zij jou willen helpen bij het loslaten van deze zaken. Door dit te doen zul je minder piekeren en jezelf minder somber voelen.

4. Sociaal contact

Zoals eerder al gezegd is het belangrijk om sociale contacten te onderhouden. Praat over je gevoelens en de zaken waar je mee zit. Spreek ook eens wat vaker af met familie en vrienden en onderneem leuke dingen. Door leuke activiteiten te ondernemen kun je de depressieve gedachten misschien even vergeten.

Daardoor kun je vaak ook inzien hoe leuk het leven kan zijn. Het heeft namelijk geen zin om in je eentje op de bank te blijven zitten en alleen maar na te denken over de zwaarte van het leven. Iedereen heeft wel eens te maken met tegenslagen en somber zijn is geen zonde, maar als je erin blijft hangen dan kun je er het beste bovenop komen met de hulp van anderen!

5. Je mag er zijn

Het belangrijkste is dat je beseft dat je er mag zijn. Je bent mooi zoal je bent. Geef jezelf daarom ook regelmatig een compliment. Dit kun je bijvoorbeeld doen als je een bepaald doel hebt behaald of als je iets hebt gepresteerd waar je trots op bent.

Je mag dan ook zeker trots op jezelf zijn en je hoeft je hiervoor niet te schamen. Geef jezelf genoeg positieve aandacht om er weer bovenop te komen tijdens een depressie. Dat geeft energie en helpt je in de toekomst als het even niet mee zit.

Nog niet helemaal overtuigd? Hier nog 5 andere tips in onderstaande video.