scrollTop top

De voor- en nadelen van het ketodieet

De voor- en nadelen van het ketodieet

Er wordt tegenwoordig veel gepraat over het ketogeen dieet. De ene persoon prijst de koolhydraatarme levensstijl de hemel in, de andere kan er geen goed woord over kwijt. In onderstaand artikel delen we een genuanceerd beeld van de ketogene levensstijl. Want hoe je reageert op het ketodieet verschilt van persoon tot persoon.

Wat is het ketogeen dieet?

Wie een ketogene levensstijl aanhoudt, bant koolhydraten en suikers grotendeels uit zijn of haar voedingspatroon. Gezonde vetten krijgen daarentegen een prominente plaats.

Wat doet een ketogeen dieet met je lichaam?

Normaal gebruikt je lichaam koolhydraten en suiker als bron van energie. Als die er niet zijn, begint het automatisch ketonen te produceren. Je lichaam maakt m.a.w. de overgang van glycolyse (koolhydraten als bron van energie) naar ketose (vet als bron van energie). Dat is bijvoorbeeld ook het geval als je één of twee maaltijden hebt overgeslagen of wanneer je een intensieve, langdurige sportsessie achter de rug hebt.

Door gedurende een lange periode bewust geen koolhydraten meer te eten, kan je je lichaam stimuleren om meer ketonen aan te maken.  Die ketonen worden gemaakt van vet dat in de lever wordt afgebroken tot vetzuurmoleculen en glycerol. Die omzetting is nodig omdat de hersenen glycerol en vetzuren niet kunnen gebruiken als brandstof. In de vorm van ketonen lukt dat wel.

Is het een hype?

Dat hangt af van de reden waarom iemand beslist om het ketodieet te volgen. Schrap je koolhydraten van het menu omdat je in korte tijd enkele kilootjes wilt kwijtspelen, dan is het inderdaad een dieethype. Maar als je beslist om traag af te bouwen en er een duurzame levensstijl van de te maken, dan is het een ander verhaal. Hoe je het ook draait of keert, ketose is nu eenmaal een natuurlijk proces dat ervoor gezorgd heeft dat onze voorouders in tijden van voedselschaarste konden overleven. Het mechanisme van ketose zorgde ervoor dat zij langer zonder voedsel konden overleven zonder dat hun lichaam spieren afbrak om energie te verkrijgen.

Wat zijn de voordelen van een ketogeen dieet?

Doordat je lichaam beroep doet op je vetreserves zal je vetmassa verminderen. Daarnaast heeft deze levensstijl een positief effect op je mentale focus en energieniveau. Ten slotte komt een koolhydraatarme levensstijl ook je bloedsuikerspiegel ten goede. Vooral voor patiënten met diabetes is dat een groot voordeel.

Wat zijn de nadelen van het ketogeen dieet?

Er zijn helaas ook nadelen verbonden aan een koolhydraatarme levensstijl. Je lichaam komt terecht in een situatie dat het niet gewend is waardoor je je in het begin erg vermoeid kunt voelen. Mogelijks krijg je ook last van moodswings, prikkelbaarheid en een stinkende adem. Ten slotte kan de spiermassa onder het tekort aan bepaalde voedingsstoffen lijden.

Wat mag je niet eten tijdens het ketogeen dieet?

Hoe minder koolhydraten je eet, hoe sneller je in ketose komt. De volgende voedingsmiddelen moet je vermijden:

  • Granen (pasta, tarwe, rijst, maïs, muesli etc.)
  • Suiker (agave, honing etc.)
  • Alle soorten fruit
  • Knolgewassen (aardappelen etc.)

Hou bij het samenstellen van een maaltijd rekening met de volgende verdeling van macronutriënten; 70% vet, 25% eiwitten en 5% koolhydraten.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    32.834.391
  • Aantal
    doden
    994.078
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    114.179
  • Aantal
    doden
    9.980

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!