Deze 10 voedingscombinaties eet je beter niet

deze-10-voedingscombinaties-eet-je-beter-niet.png

Eet jij gezond maar heb je toch af en toe problemen met je spijsvertering? Misschien eet je dingen die niet met elkaar gecombineerd mogen worden. Hier zijn de 10 voedingscombinaties die je moet vermijden, ze zijn helemaal niet zo gezond als ze lijken.

1. Fruit na een warme maaltijd

Veel mensen kiezen voor een gezond stuk fruit als dessert. Niets mis mee zou je denken, maar de combinatie blijkt toch niet zo’n goed idee. Fruit verteerd veel sneller dan andere voedingsmiddelen waardoor het te lang in je spijsverteringskanaal aanwezig blijft. Eet daarom fruit steeds voor je maaltijd of wacht een uurtje.

2. Alcohol tijdens je maaltijd

Door een paar glaasjes wijn tijdens je maaltijd te drinken raakt je spijsvertering uit balans. Je lichaam zal bovendien maar moeilijk alle voedingsstoffen kunnen opnemen. Drink wijn met mate, één glaasje is oké.

3. Proteïne en koolhydraten

Proteïnen hebben veel maagzuur nodig om volledig geabsorbeerd te worden. Je komt in problemen als je eerst koolhydraten zoals pasta of brood eet. Het hele verteringsproces gaat trager verlopen. Combineer proteïnen met groenten voor een optimale vertering.

4. Yoghurt en fruit

De combinatie van yoghurt en fruit kan je spijsvertering verstoren. Dat komt omdat zuivel en fruit geen goede combinatie is. Wil je toch yoghurt bij je fruit? Kies dan voor een plantaardige yoghurt.

5. Tonijn en mayonaise

Het is geen goed idee om proteïnen te combineren met vet. Vetten hebben zout nodig uit je galblaas om afgebroken te worden. Als je proteïnen toevoegt, zoals tonijn, zal je je spijsvertering stresseren.

6. Water en maaltijden

Water drinken voor je maaltijd is een beter idee dan water drinken tijdens je maaltijd. Je voorkomt dat de belangrijke voedingsstoffen in je eten worden verdund waardoor ze moeilijk verteerbaar worden.

7. Spek en eieren

Het lijkt een goede combinatie maar helaas zijn spek met eieren moeilijk verteerbaar. Twee voedingsmiddelen combineren die een erg lange tijd nodig hebben om te verteren is geen goed idee.

8. Banaan en melk

Dit betekent dat een bananen smoothie misschien geen gezonde snack is. Je lichaam verteert melk en fruit in een ander tempo. Fruit is makkelijk verteerbaar maar melk niet. Om dit probleem te voorkomen kan je rijpe bananen gebruiken en nootmuskaat toevoegen aan je smoothie.

9. Honing en thee

Je thee zoeter maken met honing lijkt erg gezond. Het probleem is dat honing smelt in thee, hierdoor produceert het toxische stoffen. Eet honing in koudere dranken en voedingsmiddelen, zo gaan de vitaminen niet verloren.

10. Zout en salade

Je hebt niet zoveel zout nodig, waarom strooi je het dan over salades? Zout trekt het water uit je salade waardoor alle voedingsstoffen verloren gaan.