Deze tips helpen je stoppen met nagelbijten

deze-tips-helpen-je-stoppen-met-nagelbijten.jpg

‘Nagelbijten is net zo verslavend als roken!’ en ‘Stoppen met nagelbijten, onmogelijk!’ Dergelijke zinnen hoor je vaak, in de volksmond. Mensen die nagelbijten hebben het vaak heel moeilijk om te stoppen, net zoals andere mensen met een andere verslaving het ook moeilijk hebben. Deze tips kunnen je helpen:

1. Ga ervoor

Ga er volledig voor. Dat is van sleutelbelang. Niet even snel doen, maar volledig overtuigd zijn. Als je er niet achter staat, lukt het je ook niet. Klinkt simplistisch, maar zonder dit punt, kun je geen succes boeken.

2. Herinner jezelf aan het doel

Je doel is simpel; stoppen met nagelbijten. Pas op dat je jezelf geen dingen wijsmaakt, omdat de drang zo ongelofelijk hoog is. Minderen is niet hetzelfde als stoppen, helaas.

3. Zorg voor afleiding

Kies een hobby, leer een taal of neem schilderles. Afleiding neemt de drang grotendeels weg. Als je die afleiding consequent aanhoudt, neemt de drang steeds meer af.

4. Ken je knelpunten

Als je in de trein zit, vind je het dan moeilijk om niet op je nagels te bijten? Ga dan de komende tijd met de auto. Komt er veel nagelbijten voor tijdens huiswerk? Draag dan een tijdje plastic handschoenen. Inderdaad; ken je knelpunten en vermijd ze. Als dat niet lukt, wees dan creatief.

5. Wees realistisch

Zorg dat je de situatie niet romantiseert. Jij bepaalt je eigen pad, niet de ander. Je hoort weleens: ‘als je drie dagen kunt stoppen, kun je sowieso stoppen’. Dat kan heel goed, voor anderen. Bij dit soort zaken moet je de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid. Doe wat het beste voor jou werkt.

6. Geef niet op

Als je een terugval hebt is dat jammer. Geef dan, al is de verleiding nog zo groot, niet op! Houd altijd je doel in je achterhoofd. Opgevers winnen nooit en winnaars geven nooit op!