Dingen die je best vermijdt na de maaltijd

dingen-die-je-best-vermijdt-na-maaltijd.jpg

Als je lekker gegeten hebt, wil je dat fijne gevoel vasthouden. Als je écht vol zit zijn er wat dingen die beter kunt vermijden. Wij geven een opsomming.

Wat doe je beter niet?

  • Energiek sporten. Als je net een zware maaltijd achter de kiezen hebt, werkt sporten misselijkmakend.
  • Thuis opruimen. Je kunt prima even de vaat doen, maar geef je huis geen halve make-over. Laat spullen die op de grond liggen eventjes liggen. Iedere keer dat je bukt, komt je eten (voor je gevoel) een beetje omhoog. Naast dat dat de spijsvertering verstoort, vergroot het de kans op kokhalzen.
  • Overmatig drinken. Een glaasje water bij het eten is prima. Dat is zelfs goed voor de spijsvertering. Heel veel glaasjes water is een minder slim idee. Als gevolg krijg je dan een ‘waterbuik’ en zet je buik uit.
  • Slapen. Eten maakt slaperig. Liggen kan dan je eerste ingeving zijn, maar je kunt het beter niet doen; het vertraagt je spijsvertering.
  • Een zwaar ontbijt die rijk is aan koolhydraten. Zoals brood of ontbijtgranen.

Wat moet je juist wél doen?

  • Een rustig ommetje maken. Bij voorkeur een kort rondje lopen. Even lopen na het eten vermindert de glucose in je bloed. Door het lopen verlaagt je bloedsuikerspiegel. Zo voel je je snel weer normaal.
  • Een kopje thee drinken. Thee is een valide hulpmiddel voor je vertering. Specifiek gemberthee. Gemberthee zorgt dat je je minder opgeblazen voelt.
  • Rustig kauwen. Leer jezelf aan om rustig te kauwen. Hierdoor zit je sneller vol en geniet je meer van je eten. Kleinere happen versoepelt ook je vertering.
  • De volgende ochtend yoghurt en fruit eten.
  • Rustig stretchen. Doe dit niet vaker dan een of twee keer. Neem voldoende adem. Hierdoor stabiliseer je je hele lichaam.