Dit doet een wandeling met je lichaam

dit-doet-wandeling-met-je-lichaam.jpg

Wie elke week 150 minuten wandelt leeft 4 jaar langer! Heb je nog een reden nodig om nu te gaan wandelen? Hier zijn er 8.

Wandelen, de gezondste hobby?

Ongeveer 30% van de bevolking wandelt regelmatig. Het is dan ook een toegankelijke sport die iedereen kan beoefenen. Tijdens het wandelen heb je geen speciale uitrusting of atletische vaardigheden nodig en het doet wonderen voor je gezondheid. Je verlies gewicht, je wordt vrolijker en het verlaagt zelfs je bloeddruk.

Wandel je slank

Door elke dag een halfuurtje tot een uurtje te gaan wandelen verlies je overtollige kilo’s. Zoek iemand om samen mee te gaan wandelen en het wordt zelfs nog leuker. Heb je een hond, waar wacht je dan nog op?

Wandelen is even goed als joggen

Op een stevig tempo wandelen is even effectief als joggen. Je verlaagt je bloeddruk en verkleint daarmee je kans op hart- en vaatziekten. Heb je geen tijd om elke dag een half uurtje te wandelen? Verspreid het dan gedurende de dag. Eens tien minuten hier en tien minuten daar. Het halfuurtje zal voorbij zijn voor je het goed en wel beseft!

Voorkom dementie met een wandeling

Door te wandelen stimuleer je je hersenen, hierdoor voorkom je aftakeling van je hersenen op latere leeftijd.

Krijg gezonde en sterke botten

Wandelen is een soort krachtoefening en het maakt je botten steviger. Je voorkomt ziekten als osteoporose en artrose. Mensen die wandelen hebben zelfs de gezondste en sterkste knieën.

Geef ziekten geen kans

Door 20 minuten te wandelen blijft je bloedsuikerspiegel gedurende 24 uur gebalanceerd. Je zal ook gewicht verliezen wat ervoor zorgt dat je kans op diabetes verkleint. Een stevig wandelingetje per dag is dan ook een van de makkelijkste manier om op een gezond gewicht te blijven. Bovendien verklein je je risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk!

Een wandeling maakt je vrolijk

Een wandeling blijft de beste behandeling voor een somber gevoel. Het effect van een wandeling is zelfs zo sterk dat het wordt gebruikt bij de behadeling van depressie!

Wandel om pijn te verminderen

Het klink raar, maar een wandeling vermindert pijn door artrose. Door elke dag een uurtje te wandelen zal je pijn verlicht worden. Je zal je bovendien beter kunnen bewegen en je voelt je fitter.