Een ontbijt met veel vezels en trage suikers ? Tips

ontbijt-met-veel-vezels-trage-suikers-tips.jpg

Het ontbijt wordt ook wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Hier zijn wij het zeker mee eens. Helaas zijn onze ontbijtgewoontes niet altijd zo gezond. Wil jij gezond ontbijten? Eet dan veel vezels en trage suikers.

Waarom zijn vezels belangrijk?

Om gezond te blijven, zijn vezels onmisbaar. Vezels houden je darmflora in topconditie en voorkomen obstipatie. Daarnaast zijn ze een voedingsbron voor de goede bacteriegroepen in ons spijsverteringssysteem.

Zo helpen vezels je ook om:

  • Het risico op hart- en vaatziektes te verkleinen
  • Gal- en nierstenen te voorkomen
  • Je huid gezond te houden
  • Af te vallen

Waarom trage suikers?

Door trage suikers bij je ontbijt te eten, heb je de hele ochtend energie. Dit komt doordat trage suikers geleidelijk aan worden opgenomen in je lichaam. Hierdoor komt er telkens een beetje energie vrij en blijft je bloedsuikerspiegel stabiel. Dit in tegenstelling tot snelle suikers, die voor een piek zorgen en vaak gevolgd wordt door een dipje.

Ontbijten met havermout

Havermout is een zeer goede bron van vezels en trage suikers. Helaas denken mensen bij havermout al snel aan een smakeloos papje. Absoluut onterecht wat ons betreft, want havermout is ontzettend veelzijdig. Je kan er bijvoorbeeld je eigen gezonde ontbijtrepen van maken. Ideaal als je ’s ochtends niet veel tijd hebt of graag onderweg ontbijt.

‘Overnight oats’ zijn een andere optie voor degenen die ’s ochtends niet te veel tijd aan hun ontbijt willen besteden. Om overnight oats te maken, meng je de havermout ’s avonds met (plantaardige) melk en smaakmakers naar keuze. Dit laat je een nachtje in de koelkast weken en zodra je wakker wordt, is je ontbijt klaar om op te eten.

Ontbijten met granola

Zoals we al schreven, kan je met havermout alle kanten op. Je kunt er ook granola van maken. Dit is een gezonde variant op cruesli. Cruesli bevat doorgaans veel suikers en ongezonde olie. Met granola kan je eindeloos variëren. Je kunt zaden, pitten en allerlei soorten gedroogd fruit toevoegen. Het zit boordevol vitaminen en mineralen. De volle granen verschaffen je voldoende vezels, goed voor een lang verzadigd gevoel. De pitten en zaden zorgen voor poly-onverzadigde vetzuren, zoals de essentiële omega-3-vetzuren.

Ontbijten met een groene smoothie

Begin je dag gezond met groenten en fruit. Niet zo’n fan van ’s ochtend al groenten te eten? Maak er dan een groene smoothie van. Daarmee krijg je in een keer een flinke dosis vezels, vitamines, mineralen en trage suikers binnen. In het fruit kunnen wel snelle suikers zitten, maar ook hierbij wordt de opname vertraagd door de vezels. Wil je het opnemen van de suikers nog wat extra vertragen? Voeg dan ook wat noten, zaden of pitten aan je smoothie toe.