Eet 2 X per week vis

eet-2-x-week-vis.jpg

Vis speelt in een gevarieerde voeding vooral de rol van eiwitleverancier en heeft in het algemeen een caloriearm imago. Vette vissoorten vormen een belangrijke bron van meervoudige onverzadigde vetzuren die sinds de laatste jaren veel belangstelling kennen in het kader van de preventie van een aantal chronische aandoeningen.

Vette vis?

Vette vis, bevat van alle vissoorten, de meeste voedingsstoffen. Voornamelijk vitamine A en Vitamine D, en natuurlijk niet te vergeten omega-3. Voorbeelden van vette vissoorten zijn bijvoorbeeld haring, makreel, tonijn en zalm.

Ondanks het feit dat vette vis rijk is aan vetten, is het toch gezond. De vetten die erin aanwezig zijn, kunnen levensbelangrijk zijn voor ons lichaam. Net zoals koolhydraten en eiwitten, heeft ons lichaam ook vetten nodig. Er is echter een verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten komen van dierlijke oorsprong en worden als ‘slecht’ ervaren. Gelukkig zijn de meeste vette vissoorten rijk aan onverzadigde vetzuren, de ‘goede vetten’. Het gezonde vetzuur in vette vis heet omega 3.

Waarom is vette vis zo belangrijk?

Vette vis bevat verschillende voedingsstoffen die het menselijk lichaam helpen bij het gezond houden van ons hart en bloedvaten. Volgens een onderzoek van de Harvard Medical School* uit de Verenigde Staten is gebleken dat een vis die rijk aan de voedingsstof omega 3 is, het menselijk lichaam helpt bij de preventie van cardiovasculaire aandoeningen. Voorbeelden van vissoorten die veel omega 3 bevatten zijn onder meer zalm en makreel.

Niet alleen kunnen cardiovasculaire aandoeningen worden tegengegaan door regelmatig vis te eten, ook kunnen de proteïnen in de vis bijdragen aan een gestage fysieke en mentale ontwikkeling van jongeren. Voor ouderen zijn de proteïnen in vis noodzakelijk om gezond te blijven. Een voorbeeld van een vissoort die veel van deze proteïnen bevat is tonijn. Naast deze voedingsstoffen zitten er logischerwijs nog tal van andere interessante voedingsstoffen in vis die bijdragen aan een gezond lichaam.

2X per week vis

Wist je dat 70% van de Belgische bevolking te weinig vis eet? Als échte Bourgondiërs kiezen we nog te vaak voor vlees. Uit gewoonte, of omdat we geen tijd hebben om vis in huis te halen. Zonde, want vis is net als vlees een uitstekende bron van eiwitten en biedt daarnaast de volgende voordelen: licht verteerbaar, minder verzadigde vetten en boordevol omega 3-vetzuren. Is niet-vette vis dan ongezond? Nee, helemaal niet! Voedingsbronnen met weinig onverzadigde vetten zoals magere vis of vlees zijn niet ongezond. Vette vissen met omega 3 vetzuren zijn gewoon gezonder omdat ze meer gezonde voedingsstoffen bevatten.

Bron:

* onderzoek van de Harvard Medical School, The truth about fats: the good, the bad, and the in-between,2015