Eet jij te veel suiker? Hoeveel suiker mag je dagelijks consumeren?

eet-jij-te-veel-suiker-hoeveel-suiker-mag-je-dagelijks-consumeren.jpg

We weten allemaal wel dat we niet te veel suiker moeten eten, maar wat is eigenlijk te veel? Hoeveel suiker mag je dagelijks eten? En wat als je meer suiker eet? Je leest het allemaal in dit artikel.

Suiker?

Suikers zijn voedingsstoffen die we dagelijks eten. Ze leveren, net zoals eiwitten en vetstoffen, calorieën aan ons lichaam. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WGO) zegt dat we te veel suiker eten. We moeten minder suikerrijke voeding eten, maar het is daarbij wel belangrijk om een onderscheid te maken tussen de verschillende bronnen van suiker.

Natuurlijke suikers

Deze suikers zijn van nature aanwezig in fruit, groenten en zuivelproducten. Voedingsmiddelen zoals een banaan, druiven, yoghurt natuur of halfvolle melk bevatten deze suikers en andere nuttige voedingsstoffen: vitaminen, calcium, antioxidanten etc. Dit zijn ‘goede’ suikers en hebben geen kwalijke invloed op je gezondheid. Het is vooral belangrijk dat je fruit gaat vormen in zijn natuurlijke vorm en ze dus niet gaat persen, mixen of blenden. Dan gaan de belangrijke voedingsstoffen kapot.

Toegevoegde suikers

Veel mensen eten onbewust te veel suiker. Dit komt doordat een groot deel van de bewerkte voedingsmiddelen veel suiker bevat. Ook aan voeding waarbij je het niet zou verwachten, wordt suiker toegevoegd. Het begrip ‘suikers’ staat voor alle enkelvoudige koolhydraten in onze voedingswaren. ‘Zichtbare suikers’ kan je gemakkelijk herkennen en zitten bijvoorbeeld in snoep, koeken, confituur enz. ‘Verborgen suikers’ zit in tal van verwerkte producten zoals bereide maaltijden, dranken, sauzen etc. Hiervan denk je vaak dat ze geen suiker bevatten.

17 klontjes suiker per dag

De gemiddelde Belg eet zo’n 17 klontjes suiker per dag! In België ligt de totale suikerconsumptie ongeveer dubbel zo hoog als aanbevolen. Een Belgische man eet zo’n 100 gram (of 17 klontjes suiker) suiker per dag, terwijl dit eigenlijk maar 63 gram zou mogen zijn. Een vrouw eet er 84 gram (of 14 klontjes suiker), en zou dit moeten beperken tot max. 51 gram.

Hoeveel suiker mag je eten?

Er zijn verschillende richtlijnen als het gaat om hoeveel suiker je dagelijks binnen mag krijgen. De Wereld Gezondheidsorganisatie geeft aan de inname van de suikers te beperken. Zij adviseren om de inname van suikers te beperken tot minder dan 10% van de totale dagelijkse energie-inname. De Suikertest rekent voor jou uit hoeveel gram of suikerklontjes je maximum mag innemen. Doe hier de test.

De suikers, of vrije suikers, die we moeten beperken zijn

  • Suikers die zijn toegevoegd aan voedingsmiddelen
  • De suikers die van nature aanwezig zijn honing, siropen en vruchtensappen.

Deze aanbeveling heeft geen betrekking op de natuurlijke suikers in fruit (de 'originele verpakking' van fruit, geen fruitsap of bewerkte fruitsoorten) of zuivelproducten.

Wat als je te veel suiker eet?

Een voedingspatroon waar er té veel toegevoegde suikers aanwezig zijn, leidt vaak tot

  1. overgewicht of obesitas, samen met ziekten zoals diabetes type 2. Door minder suiker te eten voorkom je dus heel wat ernstige gezondheidsrisico’s.
  2. tandbederf en het tast het glazuur van je tanden aan.  Tandartsen raden dan ook suikerrijke snacks en frisdranken af.
  3. aantasting van de gezondheid van je huid. Door de aanbevolen dagelijkse suikerinname te respecteren draag je meteen ook zorg voor je huid.

Suiker verbannen?

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat je suiker helemaal uit je voedingspatroon gaat verbannen. Suikers en vezelrijke voedingsbronnen (bv. aardappelen, volle rijst, volkoren brood, peulvruchten) leveren namelijk het grootste aandeel van de energie die je nodig hebt voor de werking van de cellen in je lichaam.

Suikers of enkelvoudige koolhydraten komen snel in je bloedbaan terecht in de vorm van glucose. Ze zijn een onmiddellijke energiebron voor het lichaam, in het bijzonder voor de hersenen en de spieren.

Doe de suikertest!

Een evenwichtig suikerverbruik is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, en voldoende te bewegen.