Enkele tips voor een gezond jaar!

enkele-tips-voor-gezond-jaar.jpg

Heb je voor dit nieuwe jaar ook goede voornemens gemaakt voor een betere gezondheid? Wil je graag gewicht verliezen? Meer bewegen of stoppen met roken? Minder stress ervaren of gewoonweg gelukkiger zijn? We geven je alvast enkele nuttige tips.

1. Gezond eetpatroon

Kies voor een gezonde en gevarieerde voeding waarbij je ‘slechte’ verzadigde vetten gaat vervangen door ‘goede’ onverzadigde vetten én zorg voor een dagelijkse dosis toegevoegde plantensterolen (waarvan aangetoond is dat deze je cholesterol verlagen).

Enkele tips:

  • Kies voor margarine in plaats van boter (bv. voor Becel ProActiv) Deze zijn van plantaardige oorsprong en is een bron van omega 3 en rijk aan onverzadigde vetten. Deze vetten helpen je om je hart- en bloedvaten gezond te houden.
  • Eet meer noten, zij verlagen het LDL-cholesterolgehalte in je bloed
  • Vervang vleesgerechten door vis, volkoren producten, bonen en peulvruchten. Kies bij voorkeur voor magere varianten van vlees.
  • Eet veel groenten en fruit.
  • Eet veel vezels. Deze zorgt voor een opmerkelijke daling van de LDL-cholesterol.

2. Beweeg

Beweeg en zoek de buitenlucht op. Zorg ervoor dat je een halfuur per dag fysiek actief bent: parkeer  je auto eens wat verder van de supermarkt, neem de trap in plaats van de lift of maak op zondag eerst een stevige wandeling.

Er is een verband aangetoond tussen overgewicht en een verhoogde LDL-cholesterolwaarde en lagere HDL-cholesterolwaarde. Naast een gezond dieet kan ook beweging helpen bij het behouden van een gezond gewicht. Minimaal 3 uur per week beweging is reeds voldoende om de ‘goede’ HDL-cholesterolwaarden te verhogen en verbeteringen te zien in de LDL-cholesterol. Zorg daarom voor voldoende beweging.

3. Voorkom overgewicht

Gezond en stabiel gewicht is belangrijk om gezond ouder te worden. Overgewicht verergert onder meer bestaande aandoeningen en draagt bij aan de risico’s gerelateerd aan een verhoogde cholesterol.

4. Vermijd stress

Zorg in 2017 voor voldoende ontspanning. Stress zorgt voor een stijging van de ‘slechte’ cholesterol. Doe eens iets anders of iets wat je nog nooit gedaan hebt. Een ‘time-out’ in een andere omgeving kan wonderen doen. Ontmoet nieuwe mensen. oe een stevige natuurwandeling of start een nieuwe sport. Er zijn zoveel mogelijkheden.

5. Een goede nachtrust

Besteed veel aandacht aan je nachtrust. Het is onontbeerlijk voor je gezondheid. Als je goed slaapt, dan word je minder snel ziek, kun je je beter concentreren en maak je minder fouten. Goede slapers voelen zich ook over het algemeen beter in hun vel.