De gevaren van een slechte voeding en een gebrek aan beweging

gevaren-van-slechte-voeding-gebrek-aan-beweging.jpg

Om het cholesterolgehalte laag te houden of te verlagen is het van belang er een gezonde levensstijl op na te houden. Roken, ongezond eten, weinig lichaamsbeweging en overmatige alcoholconsumptie zijn voorbeelden van factoren die het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Dit komt omdat door een ongezonde levensstijl onder andere het cholesterolgehalte verhoogt.

Controleerbare risicofactoren

Een slecht voedingspatroon en een gebrek aan beweging zijn zogenoemde ‘controleerbare’ risicofactoren.

Oncontroleerbare factoren die je cholesterolgehalte kunnen beïnvloeden zijn bijvoorbeeld erfelijkheid, geslacht en leeftijd. Echter zijn deze oncontroleerbare risicofactoren van kleinere invloed op je cholesterol dan de controleerbare factoren. Belangrijk is dat slechte voeding en weinig beweging voor vetophopingen zorgt en het lichaam weinig mogelijkheden geeft dit vet weer af te breken.

De risicofactor slechte voeding

Ongezonde voeding kan leiden tot overmatige inname van LDL-cholesterol. Vooral verzadigde vetten, transvetzuren en kunstmatige suikers hebben hier grote invloed op. Deze stoffen vind je terug in bewerkte voedselproducten zoals rood vlees, boter, frisdranken en ongezonde snacks zoals chips en snoep.

Als je veel van dit soort voedsel eet en weinig groente, fruit en producten met onverzadigde vetten krijgt je lichaam niet genoeg vezels, vitaminen en andere voedingstoffen binnen die helpen met de afbraak van ‘slechte’ stoffen zoals LDL-cholesterol. Ook een teveel aan alcohol is niet bevorderlijk voor het LDL-gehalte.

De risicofactor gebrek aan beweging

Door veel te bewegen houd je het HDL-cholesterolgehalte hoog wat weer zorgt voor een lager LDL-cholesterolgehalte omdat er meer cholesterol wordt afgevoerd naar de lever om afgebroken te worden. Het is aanbevolen om tenminste dertig minuten per dag te bewegen. Dat betekent niet persé intensief sporten, maar ook het doen van huishoudelijke klussen, een wandeling maken of een stukje fietsen.

Behalve een verhoging van de ‘goede’ HDL-cholesterol zorgt lichaamsbeweging ook voor een betere bloedsomloop. Zeker met een verhoogd cholesterolgehalte is het belangrijk om de bloedsomloop te bevorderen, aangezien de vaten door een teveel aan LDL-cholesterol kunnen vernauwen.

Verhoogde kans op hart- en vaatziekten

Ongezonde voeding en een tekort aan lichamelijke beweging hebben niet enkel invloed op je cholesterol, maar kunnen ook stress en overgewicht veroorzaken. Bovenop een verhoogde cholesterol zijn stress en lichaamsgewicht belangrijke risicofactoren voor hart- en vaatziekten.