De grote gezondheidsvoordelen van omega 3 en 6

grote-gezondheidsvoordelen-van-omega-3-6.jpg

Wie op zijn gezondheid let en graag gezond eet, weet dat dat er verschillende vetten bestaan. Verzadigde en onverzadigde vetten, of  respectievelijk ‘slechte’ en ‘goede’ vetten om het simpeler te maken. Maar er bestaan nog meerdere onderverdelingen die je kunnen helpen zo gezond mogelijk te eten. Een categorie is de omega vetzuren die deel zijn van de goede, of onverzadigde, vetten. Iedereen kent ongetwijfeld de omega 3 vetten, maar wist je al dat omega 6 ook goed voor je is? 

Broodnodige vetzuren

Ons lichaam maakt zo’n 50-tal vetzuren aan uit zichzelf om zichzelf te onderhouden. Deze vetzuren zijn heel belangrijk voor onze gezondheid omdat ze energie leveren om de dag door te komen. De vetzuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken, worden essentiële vetzuren genoemd omdat we ze uit onze voeding moeten halen. Omega 3 en 6 zijn daar twee voorbeelden van. Deze vetzuren zijn vooral goed om je cholesterolgehalte in toom te houden. Ze stimuleren de bloedsomloop en kunnen dus hart- en vaatziekten helpen voorkomen.

Omega 3

Omega 3 zuren zijn te vinden in plantaardige producten zoals:

  • Lijnzaadolie
  • Raapzaadolie
  • Sojaolie
  • Walnoten
  • Zachte plantaardige margarine (in een kuipje)
  • In kleine hoeveelheden groene bladgroenten

Aan de andere kant heb je de dierlijke bronnen van vetzuren zoals:

  • Vis, schelp-en schaaldieren
  • Eieren, rijk aan omega 3, en sommige vleessoorten
  • Voedingssupplementen met visolie
  • Zachte margarine met plantaardige oliën én visolie.

Deze voedingsmiddelen kunnen je een betere gezondheid bezorgen. Het staat je lichaam o.a. bij om ontstekingen af te remmen, zorgt voor een gezond hart en helpt bloedstollingen tegengaan.

Er wordt ook beweerd dat visolie het risico op artritis omlaag haalt en het verouderingsproces doet vertragen. Dit komt door de anti-inflammatoire bestandsdelen die dus ontstekingen tegengaan, maar ook de veroudering van de cellen letterlijk tegenhoudt. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid omega 3 is zo’n 2 gram.

Omega 6

Omega 6 is dan weer goed om je spijsvertering te stimuleren en cholesterol af te remmen. Deze voedingsstof vind je vooral in zonnebloemolie en producten op basis van deze olie. Dagelijks neem je best 10 gram omega 6 op. Een goede verhouding tussen de omega 3 en 6 vetten is dus heel belangrijk om je lichaam

in balans te houden ( verhouding 4:1 voor de inname van omega 6 en omega 3). Let op dat je geen overdosis aan omega 6 binnen krijgt, dit zou ontstekingen aanwakkeren en de werking van insuline tegenhouden.

Extra inname essentiële vetzuren

Als je geen vis eet, dan kan je ook op een redelijk gemakkelijke manier je aanbevolen hoeveelheid essentiële vetzuren opnemen. Kook bijvoorbeeld met iets meer plantaardige olie zoals sojaolie, walnotenolie of margarine of haal bepaalde vetten uit eieren. Ook kan je supplementen halen bij je arts, die zijn op basis van algen en bevatten dus geen vis. Vooral zwangere vrouwen worden aangeraden om hun dagelijkse hoeveelheid omega 3 en vooral visvetzuren te halen.