Handvol noten doet langer leven

handvol-noten-doet-langer-leven.jpg

De nieuwe richtlijnen van de Hoge gezondheidsraad raden ons aan om meer noten te eten. Noten zitten vol onverzadigde vetten en leveren je heel wat goede voedingsstoffen.

Handvol noten per dag

Uit een onderzoek dat het gepubliceerd werd in het vaktijdschrift BMC Medicine blijkt nu dat noten nog gezonder zijn dan gedacht. Het onderzoek wees uit dat noten goed zijn voor maar liefst 30% minder kans op hartaandoeningen, een lager risico op kanker en 22% minder kans op vroegtijdig overlijden. Toch wordt aangeraden om slechts een handvol noten (20 gram) per dag te eten, aangezien ze veel calorieën en vetten bevatten. De vetten die in noten aanwezig zijn, zijn onverzadigd en dus niet slecht voor je gezondheid.

Kies het best voor ongezoute noten, bv. de gemengde. Zo krijg je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen maar geen zout.

Waarom zijn noten zo gezond?

Noten bevatten heel wat gezonde voedingsstoffen zoals ijzer, vitamine E en B-vitamines. Daarnaast bevatten ze ook vetten, waarvan een groot deel enkelvoudige of meervoudige onverzadigde vetten. Welke voedingsstoffen ze bevatten, verschil per soort. Hazelnoten, walnoten en amandelen bevatten over het algemeen meer onverzadigd vet en minder verzadigd vet, dan cashewnoten of pinda’s. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten.

Om de gezondheidsvoordelen te optimaliseren kies je het best voor ongezouten, rauwe en ongebrande noten. Bewaar de noten op een koele en droge plaats, bij voorkeur in een luchtdichte pot.