scrollTop top

Hart- en vaatziekten bij vrouwen, enkele feiten

Hart- en vaatziekten bij vrouwen, enkele feiten

Traditioneel worden hart – en vaatziekten gezien als een gezondheidsprobleem bij mannen. Maar niets is minder waar. Ze zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Er is meer onderzoek nodig om hart – en vaatziekten bij vrouwen eerder te herkennen en beter te behandelen.

Enkele welsprekende statistieken

  • 40% van alle sterfgevallen onder de vrouwen zijn te wijten aan hart- en vaatziekten.
  • Meer dan 11% van de vrouwen tussen de 45 – 64 jaar, heeft te maken met een cardiovasculaire ziekte.
  • 1 op de 3 vrouwen, ouder dan 65 jaar, lijdt aan een cardiovasculaire ziekte.

Risicofactoren bij vrouwen

  • Diabetes, is de belangrijkste oorzaak van hart- en vaatziekten bij vrouwen onder de 50 jaar.
  • Menopauze leidt tot een lagere oestrogeenspiegelwaardoor de bescherming  tegen hart – en vaatziekten die vrouwen genieten voor de menopauze, afneemt.
  • Risico’s nemen drastisch toe wanneer je ouder bent dan 35, rookt en orale anticonceptiva neemt.

Zorg voor de gezondheid van je hart

1. Gezonde voeding

Kies voor een gezonde voeding. Let op je cholesterol en vervang verzadigde vetzuren door onverzadigde vetzuren door bijvoorbeeld boter te vervangen door een zachte of vloeibare margarine rijk aan omega 3 vetzuren. Kies ook voor magere zuivelproducten, mager vlees, vette vis (minstens 1x/week), graanproducten, fruit en groenten. Deze bevatten weinig verzadigde vetten, veel vezels en weinig calorieën.

2. Beweging

Wees lichamelijk actief.  Wist je dat slechts 30 minuten beweging, heel wat voordelen kan bieden voor je gezondheid:

  • Risico op hart- en vaatziekten daalt
  • Gewicht in balans en je voelt je fitter
  • Positief voor je geestelijke gezondheid (minder stress, beter slapen etc.)
  • Je voelt je energieker

3. Rook niet

Rokers lopen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, zoals een verhoogde bloeddruk, een beroerte, een hartaanval en hartfalen. Daarnaast vernauwt nicotine de bloedvaten.

4. Pauze

Neem af en toe een pauze en vermijd stress. Stress is niet goed voor je gezondheid. Het lichaam is goed bestand tegen een kortdurende stressreactie. Als korte periode van stress afgewisseld worden met ontspanning, komt het lichaam weer tot rust. Neem dus zeker geregeld een rustpauze.

5. Controle

Laat geregeld je bloeddruk en  cholesterolgehalte controleren door een arts.

6. Preventie en opvolging

Preventie en opvolging is heel belangrijk. Nog te veel vrouwen negeren de eerste tekenen van de ziekte of wachten te lang voordat ze een arts raadplegen.

 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!