Het effect van magnesium op je sportprestaties

Wanneer je sport, wil je alles geven om zo goed mogelijk te presteren. Niet enkel een goed trainingsschema en voldoende rust dragen daartoe bij, er is ook een belangrijke rol weggelegd voor je voeding en de vitamines en mineralen die je eruit haalt. Zo heeft magnesium een groot effect op je prestaties.

Minder krampen

Een van de functies van magnesium is het ontspannen van het lichaam. Dat mag je redelijk letterlijk nemen. Zo vermindert het mineraal je stressniveau. Het zorgt er echter ook voor dat je spieren zich opnieuw kunnen ontspannen nadat ze zich opspannen bij het sporten. Lukt dat niet, bijvoorbeeld door een tekort aan magnesium, dan krijg je krampen.

Magnesium bevordert het herstel

Elke sporter weet dat eiwitten zorgen voor een goed herstel van je spieren. Daarom zie je mensen na een intensieve training vaak een eiwitshake drinken. Magnesium bevordert de vorming van eiwitten in het lichaam, waardoor je sneller herstelt en dus minder risico loopt op blessures zoals overbelastingen.

Snellere stofwisseling

Een ander voordeel van magnesium is dat het je stofwisseling sneller laat werken. Dat is vooral interessant voor duursporters zoals wielrenners, triatleten of marathonlopers. De energierepen die ze tijdens hun inspanningen opeten, zullen veel sneller omgezet worden in energie als er wat magnesium aan toegevoegd is.

Zuurstofopname

Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanwezigheid van voldoende magnesium in het lichaam zorgt voor een betere zuurstofopname door je spieren. Het zou op die manier ook je hartslag ten goede komen. Dat heeft misschien nog wel het grootste effect op je sportprestaties!

Hoeveel heb je nodig?

De aanbevolen hoeveelheid magnesium ligt voor vrouwen ongeveer op 300 milligram per dag. Voor mannen is dat 350. Een echt tekort aan magnesium is relatief zeldzaam, maar sporters hebben wel extra magnesium nodig. Hoeveel dat precies is, kan je dokter het best bepalen aan de hand van een simpele bloedtest.