Hoe ga je het best om met verdriet?

hoe-ga-je-best-om-met-verdriet.jpg

Veel mensen hebben het idee dat, wanneer ze verdrietig zijn, dat alles wat er om hen heen gebeurt negatief is. Ook kunnen ze zich alleen voelen en nergens zin meer in hebben. Verdrietige mensen hebben ook vaak te kampen met een brok in hun keel als ze even alleen zijn, beginnen te huilen en kunnen daar dan nauwelijks mee stoppen. Verder kan het gebeuren dat door het verdriet op een koele wijze gereageerd zal worden en het lijkt alsof er niets tot deze mensen doordringt. 

Iedereen gaat dan ook op een andere manier om met verdriet, en zelfs dit kan van situatie tot situatie sterk uiteenlopen. Hieronder hebben we echter een aantal adviezen en tips voor je op een rijtje gezet waarmee je omgaan met verdriet wellicht een beetje makkelijker zou kunnen maken.

1. Relativeren

In een heleboel gevallen is verdriet erg functioneel en is het een emotie die gekoppeld kan worden aan teleurgesteld zijn, een ongeluk en het verlies van een dierbare. Verdriet is echter alleen functioneel als je het in de juiste mate en op het juiste moment ervaart. Zo kun je na hard werken toch een onvoldoende scoren voor een examen. Dit is uiteraard erg vervelend en een reden om even teleurgesteld te zijn.

Het is echter niet passend om enkele dagen niet meer uit je bed te willen komen. Tevens is het evenmin niet gepast om bij het overlijden van een dierbare vrolijk rond te lopen en geen verdriet te voelen. Toch is er geen vaste regel voor hoe je je moet gedragen als je verdrietig bent. Elk mens zal verdriet namelijk op een persoonlijke wijze voelen. Wel kun je proberen om realistisch te blijven en in bepaalde gevallen je verdriet te relativeren. Dit is in het bijzonder aan de orde als het een kleinere teleurstelling of tegenslag gaat.

2. Luister naar je gevoel

Als je je verdrietig voelt, dan is het erg belangrijk om naar je gevoel te luisteren. Het verdrietige gevoel mag je namelijk gewoon ervaren. Toch vinden een heleboel mensen verdrietig zijn en het ervaren van dit gevoel erg moeilijk en zelfs eng. Ze zijn bijvoorbeeld bang om te gaan huilen en vervolgens niet meer in staat zijn om ermee te stoppen. Het is niet altijd gemakkelijk om met het gevoel van verdriet om te gaan. Om die reden bouwen sommige mensen juist een muur om zich heen als ze verdrietig zijn. Ook zijn er personen die zich bewust met andere dingen bezig gaan houden om maar niet met hun emoties geconfronteerd te worden. Toch zul je op een zeker ogenblik merken dat dit niet meer werkt. Toestaan dat je huilt, is dus essentieel om andere mogelijke problemen te voorkomen. 

3. Niet opstapelen

Iedere steen van de muur die je om je heen bouwt, staat voor een verdriet dat je nog niet hebt verwerkt. De muur zal opgebouwd worden uit grote en kleine verdrietjes, bijvoorbeeld voor het verlies van een dierbare, maar ook voor een minder goed cijfer voor een toets of de verhuizing van je beste vriend(in) naar een andere stad.

Niets voelen en door blijven gaan met het opstapelen van je verdriet kan erg functioneel lijken, maar steeds als er een steen bij komt, dan zal de muur zwaarder worden. Op een zeker moment zal deze echter zo worden, dat de muur breekt en alle stenen gaan vallen. Het verdriet van uiteenlopende gebeurtenissen die je nog niet hebt verwerkt zal dan in één keer naar boven komen. Hierdoor kun je je zelfs langere tijd niet prettig meer in je vel voelen. Beter blijf je dan ook niet te lang je verdriet opstapelen, maar haal je juist regelmatig een steen weg.

4. Geef de gebeurtenis een plekje

Als je een verdrietige gebeurtenis mee hebt gemaakt, dan is het essentieel om deze een plekje te geven. Je kunt een dergelijk moment vergelijken met een steen. Een steen die namelijk net van een berg af komt heeft nog een heleboel scherpe randjes. Als je deze steen echter langere tijd vasthoudt in je handen en erover wrijft, dan zullen de scherpe kantjes ervan af gaan. De steen zal hierdoor niet verdwijnen, maar niet meer in staat zijn om je pijn te doen. De scherpe randjes zijn er immers vanaf gegaan.

Op die manier werkt het ook met momenten van verdriet. Door aan dit soort ogenblikken terug te denken, erover te praten en erover na te denken, zal de herinnering milder worden. Het verdrietige moment verandert er dus niet door, maar je geeft het wel een plekje. Praten over je verdriet, en ermee bezig zijn, is daarom essentieel. Wanneer je het moeilijk vindt om over je verdriet te praten, dan is opschrijven, erover tekenen of terughalen in je hoofd eveneens een goede optie. De manier waarop je met je verdriet bezig bent, is niet belangrijk, zo lang je het maar niet volledig wegstopt.

5. Evenwicht tussen verleden en toekomst

Behalve het belang van je verdriet een plekje geven, is er ook nog je leven dat door zal gaan. Een goede balans vinden tussen het terugkijken naar het verdrietige moment en het verder gaan met je leven is dan ook van essentieel belang. Dit kun je vergelijken met een roeiboot waarin je met je alleen met je linkerpeddel naar links blijft peddelen en zo alleen terug blijft kijken. Je draait dan uiteindelijk alleen maar rondjes. Indien je enkel met je rechterpeddel, peddelt en dus alleen vooruit wilt gaan, dan zul je uiteindelijk evenmin verder geraken. Een goed evenwicht is dus belangrijk tussen het vooruit- en terugkijken. Pas als je dat evenwicht hebt gevonden kun je weer verder komen.

6. Zoek een nieuw doel

Wanneer je verdriet langer duurt, dan is het niet goed om hier alleen maar over na te blijven denken. Hoe lastig en vervelend dit ook mag zijn, hoe teleurgesteld je ook bent, je zult toch weer verder moeten en weer voor een volgend doel moeten gaan. Op het moment dat je zwelgt in zelfmedelijden en geen verdere actie wilt ondernemen, dan zal je verdriet alleen maar verergeren. Je dient dus weer leuke dingen op te gaan pakken en jezelf goede moed in te spreken.

7. Leuke dingen gaan doen

Als je verdrietig bent, kun je het beste dingen gaan doen die je leuk vindt, eventueel samen met mensen waar je je prettig bij voelt. Bepaalde personen zijn liever alleen als ze verdrietig mee, en dat is op zich geen probleem, maar bedenk wel waarom je alleen wilt zijn. Je kunt bijvoorbeeld even rustig na willen denken of tot rust willen komen. Het is echter ook mogelijk dat je je afzondert van je omgeving en je verdrietige gevoel. Je gevoelens tonen si echter heel erg belangrijk omdat als je doet alsof alles goed gaat, mensen in je omgeving dit zullen geloven en niet in staat zijn om je te steunen. Dit kan alleen als je open en oprecht bent tegen de mensen om je heen. Hoe moeilijk het soms ook is om mensen toe te laten in je gevoelens. Om je verdriet een plekje te geven is het goed om wat leuks te gaan doen en weer positieve gevoelens toe te laten.

8. Geef niet op

Soms ben je zo verdrietig dat je nauwelijks nog kan geloven dat het ooit nog goed komt. Meestal is dit echter wel het geval. Van de meeste verdrietige momenten word je vaak dan ook sterker. Je leert immers niet alleen om door te gaan, maar ook hoe je je verdriet het beste een plekje kunt geven. Na regen komt immers altijd zonneschijn, zelfs na een lucht met gitzwarte wolken.