Hoe gezond is rijst?

hoe-gezond-rijst.jpg

Dagelijks eten we nog te vaak ongezonde vetten, suikers en zout. In andere delen van de wereld is dat in mindere mate het geval. Neem nu bijvoorbeeld de Aziatische landen. Hier wordt het merendeel van de gerechten bereid op basis van rijst. Alle slechte voedingsstoffen die we net hebben aangehaald ontbreken wanneer je er voor kiest om rijst te gebruiken als basis voor je maaltijd. Is rijst dan echt zo gezond?

Rijk aan gezonde voedingsstoffen

Het klopt inderdaad dat er in rijst veel gezonde voedingsstoffen zijn terug te vinden. Niet alleen kan je door een portie rijst te eten rekenen op de inname van meervoudige koolhydraten, daarnaast bevat ze ook eiwitten, vitamine B en diverse mineralen zoals kalium en fosfor.

Verschil tussen rijstsoorten

Tegenwoordig bestaan er verschillende soorten rijst. Witte rijst ontstaat wanneer de rijstkorrel geslepen wordt, gepolijst en ontdaan van het zilvervlies, de kiem en de zemelen. Daarnaast bestaan er verschillende witte rijstsoorten: rijst met lange korrel, rijst met medium korrel en rijst met korte korrel.

1.Lange korrel

Zilvervliesrijst, jasmijnrijst en basmatirijst behoren tot de rijstsoort met een lange korrel. Zilvervliesrijst is de volkoren tegenhanger van witte rijst. Deze korrel is echter onbewerkt, waardoor de voedingsstoffen en smaak langer behouden worden.

Jasmijnrijst heeft ook een lange korrel en is nootachtig van smaak. Tot slot heb je de Basmatirijst,deze lijkt sterk op jasmijnrijst maar is dunner, droger en langer.

2. Medium en korte korrel

Risotto-, paella-, sushi – en dessertrijst hebben een kortere en ronde korrel. Deze rijstsoorten worden ook wel kleefrijst genoemd. Dat komt omdat ze vlak na het koken plakkerig worden door het hoge percentage zetmeel aanwezig in de rijst.

3. Bijzonder rijstsoorten

Wilde rijst is, anders dan wat de naam doet vermoeden, helemaal geen rijstsoort. Het is afkomstig van een bepaald soort gras. Wilde rijst groeit voornamelijk in meren en ondiep water, maar tegenwoordig wordt het geteeld in rijstvelden.

Makkelijk verteerbaar en glutenvrij

Naast de meervoudige koolhydraten en andere gezonde voedingsstoffen aanwezig in rijst, is rijst ook makkelijk verteerbaar en glutenvrij. Ideaal voor mensen met een glutenallergie. Rijst bevat nauwelijks suiker, vet of zout waardoor het perfect past in een gezond voedingspatroon. Na tarwe, is rijst de meest verbouwde graansoort. Zilvervliesrijst of wilde rijst is het gezondste. Afhankelijk van de bereiding smaakt de rijst telkens een beetje anders.

Wat is Gezonder? Pasta of rijst?

Bosto