Hoe hou je jouw goede voornemens vol?

hoe-hou-je-jouw-goede-voornemens-vol.jpg

Aan het begin van het jaar zijn een heleboel mensen vol lof over hun goede voornemens. Veel van deze voornemens draaien rond een goede gezondheid. Door o.a. voldoende te bewegen en een gezonde én evenwichtige voeding te hanteren, ben je al goed op weg.

Maar wist je dat slechts 39% van de Vlaamse bevolking haar gestelde doelen haalt gedurende het jaar. Met deze tips vergroot je je kansen op succes!

1. Vind iemand die je aan je goede voornemens helpt herinneren

Het verhoogt misschien de druk, maar als je iemand hebt die je aan je goede voornemens helpt herinneren, ben je al een eind op weg! Neem een goede vriend of familielid in vertrouwen en vertel wat je goede voornemens zijn. Wanneer je het wat moeilijker hebt, of het even lijkt te vergeten, kunnen zij je gemakkelijk motiveren.

2. Concentreer je op één goede voornemen die echt belangrijk is

Het is makkelijk om tientallen goede voornemens op te schrijven voor het nieuwe jaar, maar onthoud je ze ook allemaal? Uit onderzoek is gebleken dat je meer kans op slagen hebt als je je volledig concentreert op één goede voornemen en wanneer je die hebt behaald, pas andere voornemens gaat nastreven.

3. Plan vooruit

Als je meerdere goede voornemens hebt voor het nieuwe jaar, helpt het om vooruit te plannen. Wanneer wil je doel X en Y behalen? Noteer een datum in je agenda en denk na over wat je er allemaal voor moet doen. Zo krijg je een beter beeld van je doelen en de haalbaarheid ervan.

4. Houd de vooruitgang bij

Het nastreven van goede voornemens bestaat uit meerdere stappen. Houd de vooruitgang bij om gemotiveerd te blijven. Des te dichter je bij je doel komt, des te fijner! Breng het in kaart en werk je todo list keurig af.

5. Bekijk je goede voornemens elke dag

Hang een overzicht met je goede voornemens op een plek waar je er elke dag aan herinnerd wordt. Door je goede voornemens elke dag te bekijken raak je er steeds meer aan gewend en ben je sneller geneigd om ze in stand te houden.

6. Visualiseer het eindresultaat

Als het bijvoorbeeld jouw goede voornemen is om meer te bewegen en gezonder te worden, helpt het enorm om het eindresultaat te visualiseren. Des te beter en gedetailleerder je voor je kunt zien hoe je lichaam sterker en slanker wordt, des te makkelijker het wordt om het doel te bereiken. Dit kun je doen door erover te fantaseren, schrijven en of tekenen. Creëer voor jezelf het ultieme verhaal over je eigen leven en maak het waar.